TJ

Alla inlägg under mars 2016

Av tj - 8 mars 2016 13:02

Tjena på er allesammans!
Hur är det med er idag? Jag kan bara hoppas att det är bra.

Idag har vi på jobbet varit utomhus då det är ett så himla fint väder hos oss!

Jag ska se om jag kan få Powerpoint att funka på den nya bärbara datorn så ska jag nog kunna fixa en video, som var så länge sen.
Kan också gå igenom då vad jag tycker om bidragen då finalisterna nu är klara.

Ha de gött på er så hörs vi i eftermiddag , tidig kväll.

 

Av tj - 7 mars 2016 10:48

 

Gårdagens filmkväll med Nemi blev lika rolig och trevlig som jag hade föreställt mig. Vi började med att inhandla lite mat och fikabröd vid Dalbo centrum innan vi begav oss hem till Nemi och satte i gång. Vi hann med tre filmer som inrymde nervkittlande spänning, dramatik och humor. Det var extra roligt att vi valde filmer som den andre inte hade sett innan.


Jag valde Nätet (The Net) med Sandra Bullock i huvudrollen som handlar om identitetsstöld som passande nog är ett aktuellt ämne. Nemi valde Stephen Kings Secret Window med Johnny Depp och Kingsman: The secret service med bl a Colin Firth. Secret Window handlar om författarskap och stulna idéer, medan Kingsman handlar om spionage och förhindrandet av människans utrotning.

 

Mellan filmerna spelade vi Geni och diskuterade kommande planer. Nemi överlämnade också ett bokmärke som hon ritat speciellt till mig efter en beställning jag gav henne. Hon fick fria händer och skapade det baserat på mina intressen och favoritfilmer/favoritböcker. Det var mitt i prick måste jag säga. Det är nog bland det finaste jag någonsin fått och Stephen Kings ord värmer. Visst är hon duktig! Tusen tack Nemi!


Framåt ett på natten bröt vi upp och jag började min vandring genom ett sovande Växjö. Inte en enda människa mötte jag på vägen hem vilket jag faktiskt fantiserade om att jag skulle göra. Men se det gjorde jag inte, utan kunde lugnt spatsera fram i vinterlandskapet.


Ny arbetsvecka med nya kursmoment och andra åtaganden väntar. I skrivande stund inväntar jag hantverkarens samtal som ska meddela när packningen i kranen kan åtgärdas. Lär väl dröja antar jag, men jag hoppas innerligt att det ringer snart för jag har annat att sysselsätta mig med. Nåväl, ni får ha det bra så länge!

 

 

Av tj - 6 mars 2016 08:30

 

T’s inflyttningsfest blev lyckad och bekantskaperna var välkända, varför det blev god stämning med detsamma. På vägen dit hade vi lite förfest med olika låtar som jag gestikulerade. Lite svårt att göra det sittande bara. Vi körde ganska tidigt till Kallinge för T hade inte ens hunnit gå ut med återvinningen. Men när allt var färdigt blev det supertrevligt och de från Värnamo anlände när tiden var sagd. Med andra ord hade de koll på läget.


Kvällen framskred med gissningslekar och musik. Vi serverades en världsklassig förrätt i form av chips och dipp, följt av köttfärssås med spaghetti till varmrätt. Middagen åt somliga på stående bord, en del hade tallriken i knät och ett fåtal hade ett normalt bordsunderlag. Till efterrätt erbjöds godis, mer chips och en gästs bakverk. Det sistnämnda var nog bland det godaste jag ätit på länge.


 

Trots att vi från början inte skulle se Melodifestivalen (till min förbittring) gjorde vi det i alla fall. Hade emellertid skrivit ner tiderna när jag skulle rösta ifall vi inte hade tittat. Under festivalen kastade vi godis och foliepapper på varandra, fastän jag mer var fokuserad på det som hände i tv-rutan än i Kallinge.


Efter festivalen delade vi in oss i två lag och bjöd upp till dans med Just Dance i bakgrunden. Lagets medlemmars insatser adderades med varandra och slutligen vann T’s lag. Men mitt lag var inte långt efter … Det viktigaste är att ha roligt och inte att vinna blev våra tröstande ord resten av kvällen.


 

På hemvägen blev det en liten lugnare efterfest med helt andra låtar. Vi diskuterade också kvällens fest och glädjen över att vi fick vara med. Det får vi göra om i sinom tid. Tack till chaufförer och kvällens värd inkl. övriga härliga gäster.

 

 

Av tj - 5 mars 2016 21:45

 

Kvällens duellvinster vittnar om att svenska folket ser glädjefyllda och lättsamma budskap, framför tunga och underbyggda. Det meddelar bloggens schlagerexpert Nils Dahlman direkt efter programmet. Han tillkännager också att del dueller var mer orättvisa än andra. Å andra sidan är orättvisa inte rätt ord, utan snarare bör man använda uttrycket omaka par.


Gemensamt för alla dueller var att de innehöll varandras motsatser. Glädjespridarna Panetoz som gick vidare från den första duellen har en låt som sprider glädje och ett optimistiskt budskap. De är samtidigt etablerade inrikes jämfört med deras passionerade konkurrent Molly Pettersson Hammar.

 

Hennes bidrag handlar om desperat längtan efter något större och mer abstrakt. Bidraget kräver lite eftertanke för att det skall gå hem och det menar Dahlman innebär en stor risk för utslagning. Budskapen måste vara direkta i Melodifestivalsammanhang. De får gärna innehålla underbyggda meningar, men det presentabla skall ändå gå hem i stugorna relativt omgående. Jämför Ann-Christine Bernstens Ska vi plocka körsbär i min trädgård som efter sommarturnén 1975 förstod vad hennes låt egentligen handlade om. Vad Molly anbelangar blir det hela passivt, för mycket, för enformigt, för tråkigt, det här har vi sett förut och därmed utslagning.

 

Samma sak återupprepades i följande dueller. Exempelvis fick fotbollsspelaren Boris René ett större publikstöd jämfört med konkurrenterna Albin & Mattias. Enligt Albin Johnsén var Reneés publikstöd vid presentationen avgörande och slog ner segervittringen. Johnsén sjunger tillsammans med Mattias Andréasson om upprättelse. Om att vara en liten människa i en värld där varje individ får ta sig fram på egna ben, men framför allt belyser förmågan att kunna resa sig igen efter att andra människor söker sätta krokben framför en.

 

Fotbollsspelaren René satsar hellre på ett mer välbekant och beprövat budskap, nämligen kärleksantydan, rentav kärleksförklaring. Att förmedla ren kärlek till folket går hem i de flesta fall. Sedan spelar det ingen roll vilken kärleken vänder sig till. I den här kontexten är sådant meningslöst att försöka analysera. René gick mycket riktigt vidare till Friends Arena i Stockholm.


Isa Tengblad som i årets andra chans hade den enda balladen, förmedlade ett tänkvärt budskap, men föll på mållinjen. Tengblads bidrag handlar om tålamod och en väntan som gör tillvaron lite oviss och spännande. Människan skall vänta på något som är såväl diffust som upphetsande. Begrundar man Tengblads budskap lite närmare märker flertalet experter att svenska folket föredrar hennes motsats som bjuder på ren glädjefylld eufori. SaRaha sprider likt Panetoz glädje och får oss att glömma våra problem under tre minuter. Dahlman är föga förvånad över resultatet med dessa analytiska hantverk i verktygslådan.

 

Den fjärde duellen bevittnar mer om någon huruvida personligheter kan ta sig fram i tävlingen trots ett bidrag som är av mindre kvalitet. Samir & Viktor är ett fenomen för sig och går att analysera i all oändlighet. Men det går faktiskt inte att blunda för deras charm och genomslagskraft i tv:n. Förskolelärare har för bloggens jury tillkännagivit barnens lyriska ögon och egenkonstruerade koreografier när bidraget Bada nakna ljuder ur högtalarna. De kan också utan tvekan meddela utomstående när grabbarna börjar kasta kläder.


Det sistnämnda kan mycket väl vara en bidragande faktor till deras framgång i årets festival. Att kasta kläder är vågat, men det kan vara fullt så förträffligt om det görs på rätt sätt. Det gäller att vara kreativ.

 

Grabbarna slog ut de glädjespridande dockorna Dolly Style. För en gång skull möttes två bidrag med liknande budskap och upplägg. Dolly Style bjuder på en lekfull upptäcktsresa, vars låt egentligen handlar om att ta lättvindigt på livet som det just nu ser ut. Samir & Viktors bidrag syftar inte enbart till nakenhet utan är en revolutionerande protest mot makten som Dahlman tror tilltalar de flesta. Idén går hem nationellt, även om de normbrytande tankarna i allra högsta grad är lokala.


Årets finalstartfält är härvid färdigt och under kommande vecka kommer vi utvärdera vardera.

 

 

Av tj - 5 mars 2016 18:15

 

Dags att duellera i Halmstad! Gina Dirawi bjuder in till fest tillsammans med Ola Salo och Peter Jöback. Andra chansens dueller har varit omdiskuterade i media de senaste dagarna och påpekat att det skulle vara orättvist mot artisterna. Men jag vill i stället hävda att det är betydligt mer spänning med dueller än om alla möter varandra. Dueller är dessutom inget nytt utan har förekommit i ett flertal tävlingar innan och jag upplever inte att det skulle vara orättvist på något vis.


Duellerna får oss nämligen att begrunda varje bidrag var för sig när det ställs mot en konkurrent. Som bilden ovan visar handlar det om fyra dueller. Den första är mellan glädjespridarna Panetoz och den passionerade Molly Pettersson Hammar. Här gäller det alltså att överväga om glädje och optimism eller desperat längtan skall få en plats i finalen. I mitt fall är det helt klart här! Vad säger ni?


Den andra är mellan duon Albin & Mattias (upprättelse) och fotbollsspelaren Boris René (kärleksantydan). Den tredje är mellan två intelligenta kvinnor: Isa (tålamod) och SaRaha (känslomässig eufori). Sist men inte minst är den fjärde duellen mellan trion Dolly Style (lekfull upptäcktsresa) och duon Samir & Viktor (revolution och nakenhet).


När vi låter bidragen ställas mot varandra kan vi utläsa vilka som håller och vilka som faller. Således inrymmer duellerna mycket spänning och det bli än mer viktigare att rösta på sin favorit. I kväll har vi finalstartfältet färdigt och det blir dags att börja granska med det stora förstoringsglaset.

 

 

Av tj - 4 mars 2016 23:38

 

Äntligen åkte skrivhäftet från lågstadiet fram igen. Jag kände jag behövde lite inspiration till skrivandet och beslöt mig för att återuppta en gammal karaktär som legat vilande i snart tolv år. Ett kärt återseende får man lov att säga. Hittills är det ingen vettig text, men det var ändå roligt att komma i gång. I slutändan kan det bli något riktigt bra. Det viktigaste nu är att inte ha alltför stora förväntningar. Jag tror det är det som hindrat mig från att ge mig hän åt orden. Filosofin om att de ska leverera hela tiden. Varför måste de göra det i skaparprocessen? Det är väl detaljer jag kan beta av längre fram, eller hur?


Nåväl, den här dagen glömmer jag definitivt inte. Har fått precis rätt inställning till mitt hantverk och tackar Stephen King och Kim Kimselius för de rätta orden. Den senaste månaden har jag dessutom fått en ny inställning till både livet och mig själv så det finns mycket att ta av just nu. Kommer skriva lite i morgon med innan det är dags för T’s inflyttningsfest.


Vill önska alla våra läsare en trevlig helg!

 

 

Av tj - 4 mars 2016 21:42

Tjenare på er allesammans!

Här är det fredagsspecial nu.
Inget internet i min stora dator och därav ingen special som jag kan lägga ut. Ska skaffa office till min nya bärbara så detta fixas till!

Första veckan har nu gått med 100% på jobbet. Idag var det en 9 timmars dag med barnen så lite trött är jag ju allt.
Nu ligger jag i soffan och tar det lugnt innan imorgon då jag ska förbereda för kvällen med inflyttningsfest, yey!

Hoppas ni haft en bra vecka och jag ska verkligen börja blogga bättre allesammans!

Jag vet att många antagligen saknar fredagsspecialerna och de andra olika filmerna. Det kommer igång sedan när internet och office är fixat.

Ha en fortsatt trevlig fredag allesammans!

Av tj - 3 mars 2016 19:52

 

Man skulle väl kunna säga att dyspepsin avtagit mer och mer under dagen. Jag tror förmiddagens promenad gjorde susen och blev ett spännande äventyr till Sandsbro, Hagavik och Evedal. Som ni förstår avvek jag från Elljusspåret och fortsatte ut till Sandsbro i stället. Har gått halva den rundan en gång innan, men orkade sedan inte mer och vände hemåt. Ganska idiotiskt egentligen eftersom det då var lika långt hem på båda hållen. I dag gick jag emellertid hela rundan och möttes av trevliga människor. Det känns helt fantastiskt att omges av sådana fantastiska personer i vår lilla stad.

 

Efter en stärkande promenad tog jag ett bad och åt en brunch. Det kändes mindre jobbigt jämfört med i går då allt tvangs tryckas ner i strupen. Nu gör det bara ont i magen och inget mer. Jag har ingen aning om det hela beror på den livliga diskussionen på Facebook som eskalerade under gårdagen. Tidigare i dag tog vi ändå ett snack och börjar väl komma på rätt köl igen, men jag känner att jag har en helt annan inställning till den här personens attityd efter det här.


Inget mer med det! Nu går vi vidare i texten och taggar inför T’s inflyttningsfest på lördag. Det ska bli spännande att få träffa andra av T’s bekantskaper. Mer om det då …


Ha det bra. Vi hörs!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards