TJ

Alla inlägg under mars 2016

Av tj - 24 mars 2016 17:15

 

Nu får jag äntligen öppna påskägget! Det innehåller massa trevliga saker, däribland trisslotter och det efterlängtade godiset. Barnsligt? Kanske, men vi är lite barnsliga i min familj. Tycker förvisso man aldrig blir för stor för ett ägg. Eftersom det inte blir någon blåkullafärd för min del har jag all tid i världen att njuta av det här ägget, medan andra kanske inte har det.

 

Jag känner också att jag vill fira nu när analysen nästan är klar. Lite finjustering som fattas, men det fixar jag lätt. Känns väldigt jobbigt visserligen att ta bort "värdefull" text, men that's life. Den akademiska världen är ibland strikt och hård. Det gäller att få fram de väsentligaste bitarna, vilket jag hoppas jag lyckats få. Nåväl, jag har ett par veckor kvar innan den ska vara inlämnad. Så ja ... jag njuter av mitt ägg nu och ni andra får ha det så bra!

 

 

Av tj - 23 mars 2016 23:00

 

I dag har jag suttit med mitt schema inför april och diskuterat med lärare vilka grupper och tider det är som gäller nästa vecka. Det börjar dra ihop sig nu! Känns som i går jag sökte till Lund och hoppades jag skulle komma in. Det gjorde jag verkligen och nästa vecka bär det av. Det ska bli riktigt kul, men det är samtidigt mycket att tänka på innan. Har som sagt schemalagt alla föreläsningar, seminarium och tider för läsning. Eftersom jag samtidigt läser på distans i Falun kommer jag få läsa en del under tågresorna. På torsdagar och senare tisdagar är det seminarium via webbkamera. Till en början såg det kaotiskt ut, men nu när schemat är överskådligt känner jag mig tryggare.


Planeringen har å andra sidan förhindrat mitt arbete med bilderboksanalysen, men jag utreder just nu vad som behöver tas upp och vad som kan utelämnas. Vi kommer dessutom genomföra en genusstudie på den boken jag valde, så själva genusperspektivet kan jag fåordigt diskutera (lycka till, J!) Får ta ett rejält tag i morgon och studera de sista bitarna.

 

Efter schemaläggningen svidade jag om till träningsmundering och gav mig ut i Elljusspåret. På vägen gick jag inom ICA Kvantum och hämtade ett paket som kommit med posten. Väl hemkommen hann jag med en snabb dusch innan ett par vänner anlände för att äta våfflor. Våffeldagen är ju på fredag så det passade perfekt för oss att äta lite våfflor.


Både T och min mor har på sina arbeten blivit serverade påskbord. Jag lär väl få vänta tills lördag då en del av familjen firar. De senaste åren har vardera ansvarat för en sak som ska vara med på påskbordet. Jag har oftast hand om äggen med gravad lax ovanpå inkl. tomat- & löksallad. Speciellt salladen älskar alla i familjen varför vi inte kan vara utan den. Det är det enda på tallriken som gör att maten inte blir mastig.


Sammanfattningsvis har det varit en givande dymmelonsdag med mycket planering visserligen, men sådant hör ju livet till. Jag fick även i mig fyra våfflor. I morgon är det skärtorsdag och då får man öppna påskägg. Har fått kännedom om att det finns äggjakter i städer där folk kan hitta gömda påskägg, precis som de traditionella äggjakterna på landet för några decennier sedan. I Växjö blir det nog inte tal om något sådant, men Helsingborg m fl kör stenhårt på det. Åk dit vetja och pröva lyckan. Eller gör du som jag … köper ditt favoritgodis minst två veckor innan som ingen får äta och häller därefter upp det i ett påskägg under skärtorsdagen. Ser fram emot lite godis nu!


God natt!

 

 

Av tj - 22 mars 2016 21:47





Tjenare på er allesammans!

Hemma nu efter en dag på jobbet och sedan några härliga timmar hos en kompis. Vi spelade billjard om någon undrade, om några undrade vem som vann flest gånger så var det jag denna gång,, hihi  


Imorgon har vi lite påskfest på jobbet så nu ska jag förbereda mig och kolla igenom lite sånger som jag ska ha tillsammans med barnen. Hoppas på att det blir lyckat och att barnen för en rolig stund.


Det var det lilla från mig för idag, hoppas ni också haft en bra dag, godkväll och god natt!


   





Av tj - 22 mars 2016 19:00

 

Våra nya kungliga frimärken! I år fyller Kungen 70 år och Drottningen firar 40 år på tronen. I mitten ser vi vår konung tillsammans med våra blivande drottningar.

 

 

Av tj - 21 mars 2016 23:53

 

Vilken emotionell dag jag haft i dag. Det är nästan sjukt vad mycket känslor som bubblat upp. I skrivande stund sitter jag och skrattar för mig själv. Det liksom spritter i kroppen och jag kan inte sluta skratta eller le. Är det våren som är i antågande? I går hörde jag ju många olika slags fåglar under promenaden, men glömde titta efter andra vårtecken. Det kanske var dumt jag inte gjorde det.


Nåväl, dagen började inte med skratt och glädje. Tvärtom började den med bitterhet och ilska. Jag var faktiskt vredgad fram till lunchtid då jag blev mer melankolisk. Rörmokaren kom i samma veva och finjusterade packningen i kranen och ändrade så det blev varmare vatten. Efter lite lunch och analyserande ställde jag mig att diska och kände återigen vreden bubbla upp inom mig. Men det ändrades när jag började rengöra spisen för då skrattade jag.


Sedan var jag väldigt glad ända fram till beslutet kom i Gift vid första ögonkastet strax efter kl. 22 på SVT. Då blev jag så där jobbigt melankolisk igen. Ingen utav paren orkade kämpa med sina förhållanden och det blev droppen för mig. Jag grät en liten stund … Precis som med de tidigare känslorna kunde jag inte kämpa emot eller förhindra det. Under tiden jag grät på toaletten ändrades känslan igen och det forsade glädjetårar i stället. Jag var så lycklig för ett par sekunder.


Nu är jag fortfarande glad, men inte så där euforisk som för en liten stund sedan. Undra tros om det är något i medicinerna eller om det beror på något annat. Det har hänt förut att jag känner väldigt starka känslor i samband med att jag skriver. Då kan jag oftast gå in djupt i mig själv och känna sådant som mina karaktärer gör eller ska göra, men i dag har jag bara skrivit analysen. Mycket märkligt, men samtidigt väldigt kul.


Tack för i dag!

 

 

Av tj - 20 mars 2016 20:58

Vilken trevlig helg det blev ändå! Först en succémiddag med mammas vänner, följt av en födelsedagsfest och motion. Middagen har jag redan informerat om så tänkte bara kort redogöra för resten av helgen.


Angående Malins födelsedagsfest befarade jag att min roll skulle vara som tuppen i en hönsgård med så många kvinnor runt mig. Men det blev inte alls som jag föreställt mig. I stället hade vi det jättetrevligt och pratade om lite olika saker. Framför allt biblioteksrelaterade saker. Emellan måltiderna såg vi Mr. Holmes med Ian McKellen i huvudrollen. Den var ganska seg och kom inte i gång förrän de sista tjugo minuterna så jag tror jag slumrade till några gånger, och det är högst ovanligt när det gäller mig. Men men … det var trevligt sällskap och strax efter ett på natten begav jag mig hemåt genom ett sovande Växjö. Det var bara några druckna människor på stan, men alla hälsade och var jättetrevliga. Jag besvarade deras hälsningar och fick bara leenden tillbaka. Tur att det bara var det!

 

I dag började jag dagen med en promenad runt Trummen och fick se en svan. Jag kunde inte motstå frestelsen att försöka ta en bild. Men det blev bara en som blev bra. Väl hemmavid spelade jag lite Wii som omväxling. Det är ju så tråkigt att spela själv varför jag sällan spelar numera. Efteråt ägnade jag mig åt lite bokföringsarbete innan en kompis ville träffas. Det fanns emellertid inte mycket att hitta på så vi valde att gå i Elljusspåret och ventilera olika slags problem och konflikter. Jag fick också sagt en del om det som hände på Facebook för ett par veckor sedan och nu verkar vi rett ut det hela. Det känns helt fantastiskt att allt bara rinner av en och bekymren försvinner. Nu kan vi båda gå vidare.


Som avslut på den här helgen ska jag titta igenom repriser av veckans serieprogram. Ni får ha det bra så hörs vi!

 

 

Av tj - 20 mars 2016 18:17


This video does not have english texting

 

Av tj - 20 mars 2016 14:54

Tjenare på er!

Då har jag precis blivit klar med den nya introvideon till T's fredagsspecial.

Jag blev väldigt nöjd över den så vi får se hur ni tycker om den på fredag! Med det sagt så måste jag bara säga, vilket gött väder det är här nere idag! Måste ut lite nu i solen medans den är uppe och sedan blir det väl att städa lite i lägeheten och förbereda mig för en ny vecka, dock bara med fyra dagar då fredagen är ledig  


Även en ny MVH/T är färdig och är första gången i detta inlägg så hoppas ni tycker den är lika cool som jag tycker att den är!


 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards