TJ

Direktlänk till inlägg 20 maj 2017

Konstrunda - Sankt Sigfrids Folkhögskola

Av tj - 20 maj 2017 23:45

 

I dag blev det ett litet avbrott i pluggandet och i stället en utflykt till Sankt Sigfrids Folkhögskola, Kronoberg som hade öppet hus och firade 75 år. Evenemanget lockade framför allt eftersom morbror studerar vid konstlinjen där så det var en passande möjlighet att besöka honom, och se vad han egentligen håller på med. Konst är verkligen något jag har ett lustigt förhållande till. Jag tycker mycket om det, men har ibland svårigheter att förstå mig på saker och ting. Visserligen är konst ytterst subjektivt att det inte existerar några rätt eller fel, du kan skapa dina egna uppfattningar om det du ser. Det gillar jag starkt!

 

Jag kan därför tolka och betrakta konsten på mitt eget sätt och det är helt okej. Ibland kan det dock skena i väg, men då finns det ju ofta beskrivningar som ett slags ramverk för hur man ska tänka vilket är skönt. Men i princip är konsten tolkningsfri. Oavsett om man förstår tanken bakom ett verk eller inte så kan en fortfarande beundra skaparprocessen och drivkraften till att skapa. Det är nog det jag mest gillar med att tolka konst - att försöka rekonstruera konstnärens idéer och vad konstnären vill förmedla, samt att beundra dennes skaparglädje.

   

En av morbrors tavlor

 

Det blev alltså en konstrunda i dag. Avslutningsvis såg jag också ett scenframträdande där elever från konstlinjen projektsamarbetade med några elever från musiklinjen, och målade en tavla (se nedan) som en tolkning av musiken, och tvärtom. Förträffligt!

 

Efteråt åt familjen på Thai House vilket var ett utmärkt val. Länge sen jag åt så god thaimat (mycket bättre än i Karlskrona faktiskt). Därefter shoppade jag lite på Grand Samarkand. Jag var ute efter ett par nya jeansshorts då jag av någon märklig anledning vuxit ur de gamla! Känns knappt som jag använt dem och jag har inte gått upp så mycket. Det här med vikten är å andra sidan en sak för sig där det går upp och ner. Det räcker kanske att skriva att de var för jobbiga att kränga på. Jeansshorts hittade jag, men inte bara det. Två väldigt fina böcker köpte jag också. En om psykologi och en om filosofi. Kan inte riktigt beskriva hur lycklig jag är över dem, men jag är extremt glad just nu. Psykologi har alltid intresserat mig och filosofi likaså, men filosofi är något jag kommit i kontakt med i idéhistorien. Den boken är därför som ett slags bibel eller referensverk och jag kommer ha stor nytta av den. Jag älskar den!

 

Yes, det var skönt med en ”ledig” dag. I morgon måste jag fortsätta sammanställa mitt fördjupningsarbete, som fortfarande bara är en samling rön. Något konkret och fast väntar jag väl skriva längre fram under nästa vecka. Först när allt faller på plats går det lätt att skriva själva huvudtexten. Det är informationssökningen och sammanställningen av datamaterialet som tar tid. Nåväl, det blev ett litet längre inlägg nu, men jag hoppas ni har överseende med det. Tack för mig! 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards