TJ

Direktlänk till inlägg 8 mars 2015

Stockholm - Första delen

Av tj - 8 mars 2015 16:37

 

Så var det då dags för resan till Stockholm… äntligen! Jag hade längtat i typ tre veckors tid och inte kunnat släppa tankarna på musikalen Evita. Reklamen på tv:n marknadsförde ju hela tiden hur bra den var och jag trodde verkligen på dem.


Efter ett väldigt givande seminarium och ett avstämmande möte så åkte jag hem för att packa. Jag hann inte mer än börja förrän pappa ringde och berättade att de var på ingång. Hastigt och lustigt kastade jag i mig lunchen som mamma hade gjort i ordning så jag trodde jag skulle kräkas! Nej, jag bara skojar… jag åt den tidigare!


Tåget anlände från Malmö ungefär kl. 16.29 till Alvesta station och jag fick en fönsterplats. Därefter började den tretimmarslånga resan sin färd. Jag var förvånad över hur sakta tåget gick med tanke på att det var ett snabbtåg. Hade väl en föreställning om att det skulle gå mycket fortare. Efter några givande diskussioner med pappas hustru ägnade jag Mari Jungstedt lite uppmärksamhet. Ni kan läsa mitt omdöme om boken här!

 

Kl. 19.38 anlände tåget till Stockholms centralstation och med upprymda steg klev jag ut på perrongen. Där ute kryllade det av förväntansfulla människor som sprang om varandra. Ett föräldrapar försökte desperat att trösta sitt gråtande barn, medan ett annat par lite längre bort förmanade sin treåriga son för att den stackarn råkat spilla ut sin läsk. Det finns så mycket att titta på i Stockholm. Alla människor som lever och verkar där, alla ståtliga och utsmyckade byggnader m m. Vi har faktiskt en väldigt vacker huvudstad. Men det luktar inte så bra på alla ställen. Avgaser och sjaskiga trottoarer bl a. Jag tänker på hur jobbigt det måste vara att underhålla alla dessa gator. Ni får tycka jag är konstig, men jag ser saker som ingen annan ser och tar fäste på sådant som andra inte orkar bry sig om.


Nåväl… Nu var vi framme och gick med raska steg till Scandic Hotell. Jag hade glömt bort att vi skulle övernatta där. Hade ställt in mig på att sova över hos min bonusbror, men det insåg jag ju senare att det hade inte funkat i praktiken. Han jobbade dessutom den helgen. Ovant att bruka ordet bonusbror, men jag vet att den relationstypen finns. Det låter i alla fall mycket bättre än att skriva min pappas hustrus son. Vi kan kalla honom C i den här texten hädanefter. Jag hoppas han har överseende med det, och om inte… förlåt!


Jag fick ett eget hotellrum som dessutom låg en bit bort ifrån de andras. Det var som jag nämnt tidigare en väldigt spännande upplevelse. Man känner ju sig som en stjärna på något vis. Jag vågade emellertid knappt röra något därinne. På det sättet var jag nog en väldigt egendomlig hotellgäst. Jag bäddade sängen när jag gick upp och var noga med handdukarna när jag lämnade toaletten. Det jag ångrar var att jag inte tackade för deras gästvänlighet genom att skriva ett litet brev, men det hade kanske varit överdrivet!

 

Kvällen avslutades med en promenad i Kungsträdgården och middag på Pizza Hut. De andra brukar alltid äta där när de är i Stockholm. Jag valde ett vegetariskt alternativ, en sorts pastagratäng med champinjoner som fick fyra TJ-ringar. Trots att middagen var mäktig tog jag lite glass till efterrätt. Om jag inte hade varit så mätt hade det nog smakat bättre. Innan vi begav oss därifrån så var jag tvungen att lätta på blåsan och det var på vägen ut jag kom i kontakt med de där ögonen. Jag blev alldeles paff och stod handfallen i dörröppningen. Resten är suddigt men jag vet att vi log mot varandra och sen var allt över! Ögonen hade försvunnit.


Innan jag gick och lade mig visade jag er mitt hotellrum i ett slags videoblogg. Hann till och med läsa ett par sidor. Innan jag släckte reflekterade jag hur dagen framskridit. Dessvärre tänkte jag alltjämt på mötet och allt arbete som väntade på mig därhemma. I stället valde jag att fokusera på morgondagen. Då skulle jag äntligen få se henne… Charlotte Perrelli som Evita!

 

Fortsättning följer...

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards