TJ

Alla inlägg under augusti 2018

Av tj - 18 augusti 2018 14:00


     

 

Av tj - 17 augusti 2018 16:00






 Sommarens resa till Tallinn! 
En halvtimme full med olika äventyr som vi var med om då vi besökte Estlands huvudstad för andra året i rad, denna gång var vi där i 4 dagar!  

 


 

Av tj - 17 augusti 2018 12:30

 

Då har passet äntligen kommit och jag är personligen rätt nöjd med fotot! Det är ju annars vanligt att passfotografier inte blir så himla bra eftersom restriktionerna är så hårda. Men jag ville få till en bra pose och det fick jag. Nu kan jag börja resa utrikes och till främmande platser. Går allt som planerat blir Tyskland första anhalten.

 

 

Av tj - 17 augusti 2018 10:00

Rätt svar kommer imorgon, lördag så svara snabbt om du ska vara med på haken!  

     

Av tj - 17 augusti 2018 08:30

 



 

Av tj - 16 augusti 2018 23:06

Tjenare hoj allesammns!

Nu är vi nära skolstarten som sker nu på tisdag den kommande veckan!


Vi är helt uppe i det sista planeringstilfällena där vi ska göra schemat och när de olika fritidsavdelningara ska ha tillgång till gympasalen och musiksalen, bildsalen osv.  


Sommarlovet har varit väldigt skönt och nu borde ju mina batterier vara uppladdade,,, nu ligger jag i sängen sjuk istället bara några dagar innan.....

Inte riktigt den starten jag hade hoppats på men jag ska minsann klara detta innan skolan börjar på tisdag! 


 

   

Av tj - 14 augusti 2018 11:45

 

Har just läst ut en av årets kanske viktigaste och lärorikaste böcker som passar grymt bra ihop med valåret och den något oroliga tid vi nu lever i där krafter använder demokratiska medel för att bryta ner demokratin. Men det är i mitt tycke helt fel väg att gå! För den demokrati vi är så välbekant med fyller 100 år! Per T. Ohlsson har på ett ingående sätt skildrat det politiska spelet som banade väg för att den allmänna och lika rösträtten slutligen röstades igenom vid årets slut 1918. Tänk att det skulle ta en jäkla tid innan allt kom till skott. Genombrottet var en del i en större demokratisk kamp som jag tacksamt tagit till mig. Boken har gjort att jag värdesätter demokratin mycket mer än tidigare.


Boken berättar också om den spanska sjukan som skördade uppåt 39 000 människoliv mellan 1918-1920, ransoneringsdilemmat och personliga profiler som haft betydelse för samhället. Väl värd att läsa!

 

 

Av tj - 11 augusti 2018 13:51

En bomb var på väg att detonera under eftermiddagen i Växjö! Ja, det var åtminstone så det kändes när jag och mamma återvände hem efter en utflykt i Småland. Som vanligt är våra resor fyllda med dramatik och känslor. Jag börjar ana att det är för att jag och min mor är väldigt lika. Det är inte alltid vi drar jämt och ibland blir det för mycket. Slitningen oss emellan skrämmer mig samtidigt då jag befarar det värsta. Mamma har ju fått utstå mycket tråkigheter den senaste tiden och har verkligen inte behov av att behöva dras med mitt oberäkneliga humör. De senaste åren tycker jag dessutom det blivit mer oberäkneligt varför jag tror jag är i en formande process där jag verkligen försöker komma underfund med mig själv.


Jag har kanske berättat för er om min personlighetsklyvning där två motsatta halvor ska lyckas samarbeta med varandra, något de inte alltid gör. Ibland vill det sig riktigt illa, men än så länge har det inte skadat någon. Jag tror inte min mor har påverkats av mig så värst mycket i alla fall. Det har jag verkligen varit noga med i sociala situationer så att inte folk ska börja prata (för det gör de ändå …), att alltid vara behärskad, hövlig, civiliserad och trevlig utåt även de dagar då man kämpar sig upp ur det gyttjiga träsket. Jag har redan sett för mycket, hört det mesta och upplevt lite också att jag anser att nu får det räcka. Det minsta jag kan göra för att bära upp min egen heder och min egen värdighet är att bringa mig själv och min familj i god dager, för vi är lika mänskliga och fantastiska som andra människor. Jag hyser verkligen stor respekt för alla i min familj. De är de sista som jag skulle vilja såra, liksom mina vänner som börjar komma mig riktigt nära.

 

Nåväl, det här inlägget skulle inte bli så djupt. Men det är skönt att skriva av sig då och då. Utflykten som gick mellan Tingsryd och Urshult var riktigt mysig nästan hela tiden. Vi fyndade en hel del plastgrejer på en outlet, på Börjes tog vi varsin smörgås – köttbullesmörgås till mig, räksmörgås till mamma – och handlade lite smått och gott. Det roliga var att jag handlade mer än mamma. Medan hon var sparsam gjorde jag av med pengar vilket kändes lustigt i sammanhanget. På vägen till Urshult upptäckte vi att bilen började låta konstigt och kände en lätt oro inför den framtida utgången. Mamma och jag har ju en historik där vi färdats i oberäkneliga bilar. Kan bli en annan historia en annan gång.

   

Vi gjorde ett uppehåll på loppmarknaden i Bredaslätt och där gjorde jag några riktigt fina fynd. Små dyrbara skatter kan man säga. Det var böcker från slutet av 1800-talet som jag av en ren slump sprang på. En av de som innehaft böckerna signerade dem redan 1885, och det om något var ju en extremt upphetsande detalj. Ser fram emot att läsa dem längre fram.


På väg mot Urshult och vidare ut på Sirkön började bilen låta ordentligt och vi förstod båda två att något var allvarligt fel. Och mycket riktigt … avgassystemet är troligen sönder. Men vi anlände ändå hoppfulla till Amy’s Café och fick avnjuta deras hembakade kakor och sötebröd. Vi fick även uppleva lite kärlek på stället där en tysk pojke sökte flirta med en svensk flicka, och en engelsk flicka blev lyrisk över den svenska bullen. Förmodligen lär jag leva länge på minnet av de söta barnen för därefter mörknade historien. Bilen var i olag under hela resan hem och under handlingen på Maxi i Växjö började jag må dåligt. Jag gissar att det var en psykisk påfrestning – ett slags mental trötthet för jag var i olag precis som vår bil. Det blev att lägga sig på soffan direkt och vila en timme. Har nog inte mått så på flera år, och tur är väl det. Successivt kändes det bättre framåt kvällen och jag och mamma fick också reda ut lite saker tillsammans. Nu är det bara bilen kvar att fixa vilket kommer göras direkt på måndag!


Ja, alltid är det något. Men trots allt onödigt drama är vi tacksamma och belåtna över vår utflykt. Om några år kanske vi skrattar åt allt! Låt oss åtminstone hoppas på det …

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards