TJ

Alla inlägg under februari 2018

Av tj - 8 februari 2018 09:00

 

På den lilla vägen två vänner går, vet inte vad som väntar, men de har ändå ett tydligt mål. Mattias som den äldsta heter, endast 20 år gammal, har under en lång tid fått bära det tyngsta lasset. Hans vän Oscar är sjuk. Åtminstone tror han det, och Oscar medger att han känner sig dålig … Oscar har haft ont i kroppen i snart två år, men det syns inga tydliga symptom på honom. Vad kan det då vara för fel på honom? Är han ens sjuk? Läkarna tvivlar, deras föräldrar tvivlar och deras bekanta tvivlar, alla tvivlar! De har varit i kontakt med så många under två år, men ingen vill erkänna att Oscar är sjuk. Några läkare har å andra sidan gett Oscar mediciner som ska lindra smärtan, men det hjälper inte Oscar mycket.


Oscar har de senaste månaderna börjat klaga, men läkarna står bara handfallna. De försöker ändå i ovissheten trösta, kanske kommer han överleva, kanske inte. Allt kommer bli bra, säger optimisten, dina dagar är räknade, säger pessimisten. Mattias vågar i detta knappast hoppas på någonting längre, men han slutar ändå aldrig tvivla på att Oscar är sjuk. Oscar blir sämre för varje dag och Mattias tänker rädda honom till varje pris. Han struntar i hur långt de måste gå, det måste finnas ett sätt att bota Oscar. Så det är därför de båda vännerna på den lilla vägen nu går, de vet inte vad som väntar dem, men de har ändå ett tydligt mål! Att rädda den de håller kär, stötta varandra, aldrig tvivla … och be om ett mirakel … 

 

 

Av tj - 8 februari 2018 08:35

Tjenare på er! 

Idag har vi kommit fram till torsdag, snart fredag och helgen är full med äventyr som man säger.

Idag kommer vi ha en turnering på jobbet, där kommer de att då tävla i några olika utmaningar på Wii.

Den som vinner kommer få ett fint diplom.


Sen ikväll ska jag till Sandra och hennes familj och imorgon  har vi disco igen:)


Hoppas på en bra helg men det är fortfarande en dag ivägen;)


Ha en bra torsdag så hörs Vi!


   

Av tj - 5 februari 2018 22:30

 

Söndagen är inte mycket att orda om egentligen, det blev en liten städdag med bland annat nerpackning av all servis och porslin som jag fick i julklapp. Jag har inte riktigt orkat sitta med det så rummet har varit lite som ett bombnedslag med saker på sistone. Men det var skönt att få undan allt och visst märktes en direkt skillnad. I övrigt har det varit en lugn och avkopplande helg.

 

Den nya arbetsveckan börjar i samma bana och jag har under förmiddagen lagt fokus på filosofin och eftermiddagen åt romantiken. Det har varit behagligt att studera när det nu är så ljust och vitt ute. Ett riktigt härligt vinterlandskap … igen! Vi får se hur länge snön ligger kvar, men det är betydligt kyligare den här gången jämfört med senast, så vintern håller säkert i sig längre. Det tycker jag faktiskt vintern ska göra. Man blir ju mycket piggare när det är ljust ute, inte sant? ;)

 

 

Av tj - 5 februari 2018 16:42

Tjenare på er!!

Har ni haft en bra måndag än så länge ? Det hoppas jag verkligen att ni haft.


Min dag, precis som helgen, har varit bra:D

Jag har ju varit på kurs i Uppsala i Junis och då var jag på kursen "mer disco" eller något sånt ;)


God mat, härliga människor och mycket kul, ja det är de orden som jag kan sammanfatta min helg på.


Kan också säga att det var 8 st som deltog i årets första mello-enkät och det tyckte jag var väldigt kul!


Nu bjuder jag på lite bilder och säger hej hej så länge:)

         


Av tj - 3 februari 2018 22:00

Första deltävlingen avklarad och man kan väl säga att Karlstad gjorde sitt yttersta för att lyckas leverera. Jag har förstått på T och J att de inför den här deltävlingen varit lite oense, åtminstone om vi ska tro deras omdömen och poängsättning. Det är ju sådant som inte direkt syns i det sammanslagna resultatet, men nog märks det att det finns skilda åsikter. Hur som helst tycker jag grabbarna har gjort en helt förträfflig sammanfattning. John Lundvik gick direkt till final tillsammans med Benjamin Ingrosso, och det går väl inte annat än glädjas med de båda. Särskilt Lundvik som kan gå långt i tävlingen. T menar att vi i kväll kan ha hört en representant i ESC och J är mer skeptisk, men jag själv håller med T i hans resonemang. Såväl Lundvik som Ingrosso har båda potential och det ska bli riktigt roligt att följa deras väg.

   

Till andra chansen skickar det svenska folket Sigrid Bernson och Renaida. Det var bidrag som gjorde stort intryck på mig. Jag gillar att se Bernson i något annat sammanhang i pardans och Renaida känner vi igen från Idol. Det är spännande att följa hennes väg. Jag hade väl dock lite svårt att komma underfund med vad tjejerna ville säga med sina bidrag, men deras låtar är liksom finalisterna moderna och populära. Sådant går alltid hem hos folket i slutändan.

   

Vad gäller de andra tre bidragen som vi lämnar bakom oss var det nog många som höll andan när Edward Blom gick vidare i den första utgallringen. Skulle han möjligtvis kunna gå hela vägen? Ja sa några, nej sa andra … Jag själv satt på helspänn eftersom jag historiskt vet hur saker och ting kan yttra sig även i de fall då man tror att man har koll på läget. Livet på en pinne är tävlingens första fiasko, det var riktig ploj på hög nivå. Stackars Blom hade svårt att röra på sig och det var den dansande maten i bakgrunden som stod för den största underhållningen. Visst är det roligt, men det blir ändå inte mycket av det hela. I slutändan blir en bara sur. Kamferdrops stod för det lite annorlunda inslaget och bidraget är egentligen svårt att uttrycka sig om. Jag är å andra sidan för nya idéer och trollkonsterna lyfte numret avsevärt.

   

 

Men vad Kikki Danielsson ville åstadkomma med sitt bidrag har jag svårt att se. Hennes självbiografi liknar på många sätt Charlotte Perrelli från i fjol. Det var dömt att misslyckas från allra första början. Jag medger ändå att det var en fin låt och budskapet är tillsammans med Lundvik det starkaste i den kategorin. Men sett till helheten blir det inte mycket av det. Det har att göra med att Danielsson är delvis daterad vilket inte är så märkvärdigt egentligen, sedan att hennes bidrag inte riktigt är ESC-material. För hur det än är ställt med tävlingen i dag så är inriktningen numera ställd mot Europa, vilket blivit en förskjutning av den schlagertävling vi av den äldre generationen känner igen och är uppvuxna med. Det gör att Blom, Danielsson och Kamferdrops snabbt begränsas till den svenska publiken och tävlingens utfyllnad. Det i sig är inget negativt, men det är så det är!


Tack för mig!

Nils Dahlman

Av tj - 3 februari 2018 18:30

Här kommer nu länken ni väntat på, länken till enkäten där du svarar på vad du tycker om varje bidrag som tävlar i kvällens första deltävling i Melodifestivalen 2018! 


Kommer bli väldigt kul att se om vi är överens!:)


https://goo.gl/forms/AFzlRIHs5bPDCCki1


Hoppas rätt låtar kommer vidare till finalen i "Friends arena"


 

Av tj - 3 februari 2018 15:00

 

Jaha mina vänner, då var det dags igen för programmet som numera delat Sverige i två läger, antingen tittar man eller tittar man inte. Oavsett är det å andra sidan svårt att undgå festen vare sig man väljer att delta eller inte. Jag pratar såklart om Melodifestivalen! Är ni taggade? Ja, skulle några av er säga, andra kanske ställer sig frågande om inte Robin Bengtsson vann precis. Jag själv befinner mig någonstans mittemellan, jag kan inte fatta att det redan är ett år sedan Bengtsson gick och vann med bidraget I can’t go on! Men onekligen är det sant.


Vi lämnar bakom oss en tävling som imponerade måttligt på både mig och T. Att Sverige sparade in på resurserna och musikutbudet kanske kan verka förståeligt med tanke på de senaste vinsterna de senaste åren, men förfaringssättet görs på gott och ont. När jag nu i skrivande stund tänker på 2017 får jag anstränga mig för att komma på vilka som ens var med i tävlingen och hur alla lät. Sådant är lite tråkigt och nästan skrämmande eftersom andra år har varit så färgstarka och fyllda med bra musik inom olika genrer. Nåväl, vi sätter stort hopp på 2018.


I kväll börjar vi i Karlstad med en lagom blandad kompott. Vi återser fjolårets favorit Benjamin Ingrosso med ett intressant scenframträdande och den gamle schlagerräven Kikki Danielsson som visserligen har ett avskalat bidrag men budskapet är ändå tydligt; kärlek och tilltro till hembygden. John Lundvik har i år lämnat låtskrivandet för att själv medverka och är den artist som juryn anser har deltävlingens starkaste bidrag. I övrigt ser vi debutanter i mello-sammanhang; Renaida från Idol, Sigrid Bernson från Let’s Dance, omtalade Kamferdrops och sist men inte minst vår alldeles egen Edward Blom med bidraget Livet på en pinne. Är det upplagt för en lyckad kväll? Det återser att se …

 

             

 

 

Av tj - 2 februari 2018 22:13

Dagens resa!

Tjenare och välkommen till denna lässtund!

Idag var jag tagit mig uppåt landet till Stockholmstrakten på Multikurs 2018 inom Junis.

Det finns flera olika kurser att välja mellan som ni hör från namnet "Multikurs". Jag har valt kursen "Junisdisko" där ska vi få lära oss upplägg kring hur man skapar och själva genomförandet av ett disko.

 

Nu är jag så himla trött så jag säger godnatt!!

 

     

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards