TJ

Alla inlägg under mars 2017

Av tj - 16 mars 2017 00:56

 

Tänk dig att den du älskar och värderar högt i livet plötsligt beter sig konstigt och du vet inte vad det beror på, även om du anar det värsta, att personen går bakom ryggen på dig. Tänk dig då när situationen ställs på sin spets och den du älskar abrupt slutat älska dig och begär om skilsmässa/separation. Hade du omedelbart accepterat det eller varit beredd att kämpa för kärleken? Kanske är du medveten om att det är lönlöst, men väljer att inte inse det. Du väljer att kämpa för det du tror på. Tids nog måste även den envise förhålla sig till verkligheten och inse att den du en gång höll av älskar någon annan. Hen har lämnat dig för länge sen! Då börjar du ifrågasätta ditt liv tillsammans med den du älskat. Har allt varit en lögn? Den här boken handlar både om upptäckten av att något är fel i ett förhållande, förhållningssättet till felet och avslutningsvis hur en återhämtar sig efter en separation.


”Det är något som inte stämmer. Min hjärna går som en torktumlare på superspeed. Vilken minut som helst kommer de tillbaks från bryggan, jag måste skärpa mig. Det finns säkert en logisk förklaring. Det är idiotiskt att hålla på och jaga upp sig i onödan.”


”Jag måste stanna till mitt på stigen, jag kan inte stå upprätt. Jag böjer mig fram med händerna på knäna, det blir så svårt att andas. Jag gråter inte. Det är mer som om jag har fått fel på hjärtat.”


Så skriver Martina Haag i de inledande kapitlen i hennes roman Det är något som inte stämmer, vilket stundtals är som hämtat ur hennes eget skilsmässodrama och skildrar ett kändisäktenskap i upplösning, samtidigt som eländet flätas samman med fantasi. Boken kretsar kring författaren Petra som blivit dumpad av sin man, och åkt upp till en fjällstuga i Norrland för att skriva en bok om sitt krossade äktenskap. Här skildras hennes äktenskapsupplösning där hon märker att maken Anders beter sig annorlunda. Hon börjar snabbt misstänka det värsta tänkbara och är redo att konfrontera honom, men inser då vilken katastrof det skulle vara för hennes äktenskap och hennes familj. Bättre att lägga locket på! Men tankarna gnager inom henne och är redo att äta upp henne inifrån. Slutligen måste hon ta reda på om Anders har träffat någon annan. För det har han väl, fast han inte medger det? När katastrofen slutligen är ett faktum går Petra in en depression och har oerhört svårt att acceptera den situation Anders försatt henne i. Det blir så påfrestande att hon måste fly civilisationen, och fjällstugan blir hennes räddning …


I såväl den självbiografiska delen (Petras bok) som tiden uppe i fjällstugan har hela tiden en inre psykologisk gestaltning vilket jag uppskattar. Petras funderingar och agerande i norrlandsskogen och hemma i Stockholm är så skickligt gestaltade att det kryper i kroppen. Dock blir det stundtals en stor del hysteri som är svår att ta sig igenom, även om dessa bitar är fascinerande, och kan beskriva situationer där känslorna övertar förnuftet. Trots det svek som Anders utsatt henne för är hon ändå övertygad om att äktenskapet går att rädda. Det vittnar verkligen om hur stark kärleken till en människa kan vara, samtidigt som en får känslan av att hon hellre lever i självbedrägeri än i ett förhållande där kärleken är ömsesidigt besvarad. Det som gör berättelsen extra intressant är den realistiska verklighet som lyser igenom och vävs samman med det fiktiva. Jag kan under särskilda delar se Martina framför mig och hennes familj. Boken kompletterar onekligen löpsedlarnas version av skilsmässan och orsakerna kring den. Ändå är historien inte komplett! Det fattas fortfarande makens perspektiv. Även om Anders har ett stort utrymme i romanen är det Petras känsloliv och perspektiv som allt kretsar kring. Anders framstår i berättelsen som en man som inte alls har någon förståelse för Petras reaktion och verkar uppriktigt lättad över skilsmässan. Så kan det säkert också vara, men jag saknar en inre gestaltning som hade skildrat detta. Nåväl, Martina ger oss sitt perspektiv på vad som hände och kan säkert hjälpa en och annan som varit eller är i samma situation. Ett läsvärt litteraturbidrag!

 

4 TJ-ringar!

 

 

Av tj - 14 mars 2017 19:45

   

Av tj - 13 mars 2017 14:45

 

Härligt med en promenad när det börjar bli vår som en kort paus i tentaskrivandet. Kommit igång riktigt bra tycker jag och än så länge känner jag mig inte stressad. Väldigt skönt!

 

 

Av tj - 12 mars 2017 23:16

 

En underbar helg snart över! Ja, underbar är kanske att ta i, men den har varit väldigt bra i alla fall. Tagit en tillfällig paus från studierna och passat på att göra annat av intresse. I går var jag exempelvis nere en runda på stan och kollade läget. Hittade inget kul, så var hemma igen redan några timmar senare. Men på hemvägen hämtade jag ut ett paket med min senaste beställning böcker. Det är bokreans fynd och Anna Janssons senaste deckare. Det var Janssons bok som var anledningen till varför det dröjde några veckor, men nu är de hemma hos mig äntligen! Satte mig direkt i soffan och påbörjade Martina Haags skilsmässodrama Det är något som inte stämmer. Första intrycket var dessvärre inte bra. Tog extremt lång tid att komma in i. Men nu är jag halvvägs och den tar sig kan jag säga. Vill veta hur det går nu. Kan ge en kort kommentar när jag läst allt.


Kvällen gick såklart åt till Melodifestivalen och massa godsaker att jag i dag inte velat äta en bit, haha. Det var en bra avrundning på den svenska festivalen tycker jag. Som ni vet har jag tyckt sådär om årets tävling. Låtarna har varit helt okej, men inte mer, och programledarna har tagit sig på slutet. Särskilt David Lindgren är väl den som bäst passat forumet, medan Hasse Andersson ska göra det han är bäst på tycker jag. Clara Henry hamnar någonstans där mittemellan faktiskt! Nåväl, nu är det över och allt gick bra. Nu ser vi fram emot ESC och allt vad det kan erbjuda. Har börjat lyssna igenom bidragen och än så länge är jag riktigt förväntansfull. Robin Bengtsson platsar också i tävlingen. Förstår varför internationella juryn röstade fram honom. För mer om gårdagens final, läs det andra inlägget med spökskrivaren bloggens schlagerexpert Nils Dahlman.


I dag har mamma haft en liten bjudning med en kär vän på besök. Det blev trerätters som vanligt och gott alltsammans. En riktigt trevlig dag!

     


Nu ska jag läsa lite till innan jag släcker lampan. God natt! 

 

 

Av tj - 12 mars 2017 13:20

Tjenare! Upp tidigt, ut på rundtur, äta lite frukost i den härliga matsalen! Ja det är lite av det fina som kommer till när man är på resa;)

Nu är det hemdags och jag kan med säkerhet säga att det har varit en cool upplevelse att vara på fridens:)!

/T out!

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards