TJ

Alla inlägg under november 2016

Av tj - 19 november 2016 14:59


 

Av tj - 18 november 2016 23:46

 

Det gäller att inte gå ut för hårt i början. Känns riktigt mycket i benen efter twistandet. Trodde knappt jag skulle kunna gå när jag vaknade i morse. Med efter lite stretch mjuknade musklerna och det kändes bättre. I dag har jag i princip bara ägnat mig åt att göra färdigt min lektionsplanering och läst i lite böcker. Nu ska jag bara skriva ett enskilt paper om min metod och undervisningen i sin helhet. Kommer nog vara lite jobbig och lägga upp det på ett annat sätt än formulerat i beskrivningen.


Jag har också haft en ny historia i huvudet efter nattens dröm om en mus i kylskåpet. Känns riktigt frestande att skriva en historia med en mus i bakgrunden eller varför inte i huvudrollen. I Margareta fick ju råttan stort utrymme. Det var bland det roligaste att skriva i den boken. Nåja, det får vänta ett tag. Har inte haft ork eller tid att sitta med det där. Men jag är ändå glad och tacksam för nya uppslag.

 

Idol stod som vanligt på schemat denna kväll och vilken otroligt bra kväll alltså! Inga dåliga framträdanden. Möjligen Charlie, men han var ju förkyld så det får vi ha överseende med. Härliga Jesper var den som fick lämna och det var nästan väntat. Jesper är superduktig men han passar inte in i formatet i slutändan. Han är mer en folkkär prisse än en popstjärna. Ändå roligt att han fick vara kvar så här länge.


God natt!


 

Av tj - 18 november 2016 21:15

 

I samband med gårdagens inlägg som spreds på Facebook skulle jag i dag vilja deklarera min stolthet och kärlek till mina vänner, bekanta och studenter som öppet berättat om era sexuella läggningar. En del av er för en daglig kamp mot motstridiga krafter medan andra vunnit en lång pågående kamp. Ni ska veta att jag tycker mycket om er och känner mig tacksam över att få vara en del av era liv. Jag inspireras oerhört mycket av andra människor och det är så befriande att ingen är den andra lik. Det hade inte varit särskilt roligt då enligt min mening. Sedan barnsben fick jag veta att alla är lika mycket värda så vad har jag då för rättighet att döma någon annans identitet och sexualitet. Ingen alls! Jag kan bara påverka min egen. Men genom det här inlägget kan jag synliggöra och befrämja andra. I mina ögon är vi alla lika oavsett sexualitet. Det spelar alltså ingen roll om du är heterosexuell, homosexuell, bisexuell, transsexuell, asexuell eller något annat (ex. enbart hyser romantiska läggningar utan sex).


Varför skriver jag det här? Det visade sig att gårdagens inlägg som många spred på Facebook inskränkte på sexual- & identitetsfrågan, något som skakade om bekantskaper, till och med vänskaper. Inlägget hade som utgångspunkt att bejaka homo-, bi, och transsexualitet med heterosexualitet. Men uteslöt då sexualiteter vi i dag har vaga begrepp om, exempelvis asexualitet som runt om i världen får kämpa för att accepteras med de andra läggningarna. Att vara asexuell innebär som ordet kanske antyder att personen inte har någon sexuell dragningskraft till någon. Det betyder inte nödvändigtvis att personen inte hyser romantiska känslor till andra, men det kan också betyda det (vilket då kallas aromantik). Vetenskapliga studier om asexualitet är ytterst få vilket är synd då begreppet är komplext och kan precis som med andra läggningar definieras på olika sätt. Att det finns människor som inte är sexuellt drivna kanske en del finner anmärkningsvärt, men det förekommer och bör också respekteras. En kan säga att om det för 40 år sedan var anmärkningsvärt att en person ville ligga med någon av samma kön är det i dag anmärkningsvärt att en person inte vill ligga med någon alls!


Vi har i dag kommit långt med studier om människors och djurs sexualdrifter, men det finns fortfarande en hel del outforskat. Jag är därför tacksam över de människor jag möter som hjälper mig vidga kunskapen om sexualitet och identitet. Tusen tack! Jag är stolt över er 💜💙💚💛❤️☺

 

 

Av tj - 17 november 2016 23:42

 

Gymmet har nu flyttat in! Investerade i en Twist & Shape mest för skojs skull, men även för att jag vill hitta en bra och rolig träningsform. Det såg så roligt ut när de twistade på tv:n. Testade den både i går och tidigare i dag vilket känns i benen. Tillsammans med annan träning och bra kost har vi nog en sund och hälsosam kropp att vänta om några veckor/månader. Deras kostråd kommer jag inte följa för då rasar jag i vikt totalt och det är inte meningen med min träning. Vikten är inte problemet. Jag vill i stället bygga och skapa goda förhållanden från topp till tå. Kanske att jag en dag tar mig i väg till gymmet för fler redskap, men till dess att det inträffar kan jag åtminstone twista.


Väldigt nyttig vilopaus från studierna måste jag säga!

 

     

Av tj - 16 november 2016 16:51

Det jag är ute efter nu det är, i vilket land ligger denna trädgård? Kan du vilken stad så är du plus;)?

Mvh/T

Av tj - 16 november 2016 16:45

Tjenare på er!
Precis slutat jobbet och ska dra mig mot bussen. Idag ska jag träffa en kompis å sen ska vi nog ut å käka lite. Sen är det jag tillsammans med allians med honom i civilisation! Än så länge är det bara början av spelet så vi får väl se hur det ser ut senare :D

Igår skulle jag ju haft musik, dessvärre blev det inte någon tid för det, kan bara hoppas på nästkommande tisdag.
Har återhämtat mig från febertiden och jag ska väl snart försöka ge mig ut och jogga. Första advent närmar sig också men det är något helt annat;)

Mvh/T

Av tj - 16 november 2016 16:30

   

Nu är jag på god väg i min lektionsplanering i källkritik. Behöver bara lite mer kött på benen i form av litteratur eller källor för att allt ska bli bra. Lika bra att bege sig till universitetsbiblioteket direkt och se vad vi hittar. Tråkigt väder vi har bara! 

 

 

Av tj - 14 november 2016 18:30

 

En underbar helg är till ända och en ny utmanande vecka börjar. Som jag skrev i fredags var det Mårtensafton och Fars dag som stod på schemat. Jag fick därför packa väskan och bege mig till Moheda. I fjol hade jag inte ens möjlighet att träffa honom till Fars dag varför det då fick bli blomsterbud. I år anlände jag med en farsdagtårta.


Vanligtvis brukar mårtensmiddagen hållas hos farmor i Alvesta. Men tiden sliter på oss, såväl äldre som unga, speciellt de äldre. Farmor orkar inte längre göra stora middagar åt oss och det kan jag å andra sidan förstå. Den yngre generationen har av tveksamhet inte heller övertagit traditionen. Det finns ingen som tillagar fågeln som farmor gör. Jag har försökt knäcka koden genom noggranna iakttagelser flera gånger men aldrig lyckats kopiera. Det är och förblir farmors specialitet med mårtensmiddagen.

 

Men faktum är att mårtensmiddagen har förändrats över tid, dess upplägg och hur och när den ska ätas, men framför allt vem som ska äta den! Jag får ofta kommentarer från utomstående hur det kommer sig att jag äter mårtensmiddagen i Småland och inte i Skåne. Ja, det förefaller vara rent olagligt att äta mårtensmiddag i Småland om man ska tolka utomstående, men det tycker jag definitivt inte! Mårten Gås är en skånsk tradition vår familj anammat av den enkla anledningen att vi ursprungligen kommer från Skåne på farmors sida. (Det har även visat sig att vi längre tillbaka har många kopplingar till Danmark och Tyskland. Danmark säger sig självt och är föga förvånande, men Tyskland var faktiskt överraskande när jag fick veta det.) Nåja, nog om det. Det var en liten parantes jag gladligen delade med mig av.


En mycket trevlig middag fick vi och många skratt som vanligt. Faster bjöd oss på budapesttårta till efterrätt och mellan måltiderna gick jag och min kusin till kyrkogården för att leta Pokémon. Att vi skulle till kyrkogården tyckte jag å andra sidan inte om. Av alla jävla ställen huserar de där! Usch … Nåja, det var i alla fall en rolig sammankomst och när alla åkt hem till sitt tittade vi på Independence Day: Återkomsten. Den när utomjordingarna kommer tillbaka till jorden. Filmen var helt okej. Framför allt väldigt spännande och effektfull. Annars är det inte min typ av film. Jag är ganska ointresserad av jordens undergång, utomstående krafter som påverkar vår existens. Det förekommer alltför mycket dystopier numera enligt min mening. Hälften hade varit nog. Nåja, det hör inte hit. Middagen blev lyckad och filmen var bra. Mätta och belåtna gick vi och lade oss.

 

I går (söndag) intog vi en lång frukost med samtal om vår kommande Tysklandsresa. Det har varit på tapeten i några år nu men i går började vi verkligen diskutera hur resan skulle kunna se ut. Det fordras en del planering inför en sådan resa. I övrigt tog vi det lugnt. Jag pluggade lite under eftermiddagen. I övrigt tog vi det lugnt. Farsdagtårtan jag hade med mig åt vi efter middagen och den var pappa nöjd över. Det gladde mig verkligen! Mer hann vi inte göra förrän jag skulle med tåget. Tillsammans promenerade vi ner till stationen och hann ner lagom till tåget kom. Resan gick bra. Jag hann läsa ut det sista kapitlet i en av kursböckerna och gå igenom mina sms.


Hemma i Växjö tog jag en snabb runda inom mitt innan jag begav mig till T som varit på besök den här helgen. Tillsammans spelade vi Civilization. T har kommit på hur vi kan spela två spelare. Tidigare har vi fått skifta mellan oss och det har (om jag får säga det själv) varit jäkligt segt och aningen tråkigt! Men nu blev det desto roligare. Det var roligt att återse varandra dessutom.

 

Nu fortsätter plugget som vanligt. Denna vecka kommer jag fokusera på upplysningstiden och min lektionsplanering. Kommer även att försöka få in lite träning på schemat så att hälsan hänger med. Det har varit lite si och så med den de senaste veckorna, men nu tänkte jag ta tag i det på nytt. Hoppas ni haft en bra helg och kommer få en fin arbetsvecka!


Hej så länge!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards