TJ

Direktlänk till inlägg 26 juni 2016

Midsommarhelgen

Av tj - 26 juni 2016 22:15

 

Hemkommen efter en rogivande helg på landet. Midsommarfirandet innehöll allt (till och med sprit) utom dans runt midsommarstången. När jag var liten gjorde vi alltid i ordning stång och kransar. Men vi dansade bara ett fåtal gånger vilket var stelt och konstigt. Sista dansen runt midsommarstången glömmer jag aldrig för ingen ville dansa eller sjunga. Vi gjorde i alla fall ett tappert försök för min skull. Vuxna gör vad de kan för barnen! Men det blir svårare med åren. Speciellt när individerna fostras till besinningsfulla människor med ett omdömesgillt ideal. Några må tycka att vi tar oss själva på för stort allvar. Men jag kan berätta att de värderingar och beteenden som utvecklats från generation till generation är att säkerställa en plats i samhället. Det handlar snarare om anpassning och upprättande av ordning.

 

Midsommarhelgen bjöd på kvavt väder med några regn- & åskinslag. Jag läste om åskvädret i Blekinge och frågade T hur han hade det. Han hade det hur bra som helst och knappt någon åska. Genom Fredagsspecialen förstod jag senare att han varit på besök i Växjö. Hur väderleken verkligen artade sig i Kallinge är därför svårt att säga så här i efterhand. Jag vet inte om det finns mycket mer att orda om angående Midsommarhelgen. Vi åt, drack, skrattade, solade och promenerade. En hel del satt vi på altanen och bara diskuterade allehanda ämnen.


Jag passade också på att läsa ut sista delen om Annika Bengtzon i Liza Marklunds Järnblod. Den var ganska seg i början med många parallella historier. Först i slutet trappades handlingen upp. Förväntningarna på Järnblod var höga, men dessvärre nådde inte boken upp till dessa. Annika Bengtzon träffar i den sista delen en psykolog för att utröna vad som satt igång hennes panikattacker. Sanningen tvingar henne tillbaka till barndomshemmet och orten där hon växte upp.

Medan Bengtzon brottas med sitt förflutna hotas den tryckta tidningen Kvällspressen avskaffas för den digitala tidsåldern. Nina Hoffman på Rikskrim får det tufft när hon i delens första hälft måste försvara sig själv i en utredning kring ett gammalt fall. Fallet lämnar henne emellertid ingen ro varför hon beger sig ut i Europa för att finna sanningen på egen hand. Bengtzons exman Thomas får också stort utrymme i den avslutande delen som ger boken ett humoristiskt inslag. Historien intensifierats när Bengtzons syster försvinner! Jag blev lite besviken på upplösningen men gillar intrigen och ämnet. En fullt läsvärd kriminalroman för den som vill.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards