TJ

Direktlänk till inlägg 1 juni 2016

Nyhetsbrev

Av tj - 1 juni 2016 23:36

Nytt nyhetsbrev från författarsidan   

 

 

Den första juni är äntligen här … Vad härligt! Det innebär att skolan snart är slut och skolungdomarna får ett par lediga veckor till sitt förfogande. Personligen lever jag upp under sommarmånaderna då allt tycks vara möjligt. Framför allt alla utomhusaktiviteter en kan företa sig. När jag tänker tillbaka på min barndom ser jag mig själv springande genom skogen. Naturen har en viss plats i mitt hjärta och i mitt medvetande. Det är i skogen jag hämtar min inspiration. I alla historier som jag hittills författat spelar naturen en väsentlig roll. Skolpojken Bertil kommer t.ex till en parallell värld genom ett buskage som döljer en magisk tunnel i Två olika världar. Vad hade Den gamla haggan varit utan väderleken? Det finns även en hel del att hämta i Margareta som jag antar ni redan upptäckt.


Så ofta som möjligt ger jag mig ut i skogen för att samla kraft. I dessa dagar har det varit underbart och skrivarglädjen börjar komma tillbaka. De senaste månaderna har jag inte vårdat mitt konstnärskap, utan helt ägnat mig åt studier. Det har självklart påverkat den här sidan då det inte funnits några nyheter att meddela och ännu finns inget nytt material som är redo att publiceras. Men när jag nu känner drivet inom mig och har ett par fria månader kanske något nytt kan formas.


Sedan Margareta publicerades för snart tre år sedan har jag utvecklats som människa vilket även påverkat mina texter. Tillika finns det depressiva perioder i min tonårsperiod som måste bearbetas. Hösten 2013 påbörjade jag exempelvis en historisk äventyrsroman med två barn i huvudrollen. Följande år skrev jag en samtida deckare om unga vuxna. Historien var påtaglig och jag mådde illa på slutet. Såväl mina karaktärer som historien påverkade mig psykiskt och åberopade ouppklarade problem i mitt liv. Skrivandet under 2014 och i fjol liknade alltså mer och mer ett terapisamtal. Historierna som formades under den perioden fokuserade människor i svåra livskriser där döden blev min bästa vän. Antingen var min huvudperson döende eller var hens anhöriga det. Sådant är ganska deprimerande i längden, men jag behövde skriva av mig eländet.


Nu är jag i en ny fas där mina karaktärer ges mer djup och komplexa personligheter. Jag tror därför mina kommande verk blir något helt annat än Margareta, med en text som inte bara skrapar på ytan, utan förmedlar tyngre grejer. För tre år sedan var författarskapet min största dröm och strax efter studenten publicerades jag. Men hade jag varit tålmodig hade Margareta kunnat bli ännu bättre. Då kanske budskapet tilltalat fler än boken hittills gjort. I dag känner jag mig starkare som medborgare och människa. Naturligtvis är jag stolt över Margareta. Det är ju trots allt min första bok. Hade jag inte vågat publicera mig där och då vet ingen hur långt kommen jag varit i dag. Så jag betraktar min dumdristighet och iver som startskottet på ett mer hårdare arbete. En dag lär det belöna sig.


Därför kan jag med glädje meddela att jag tänker fortsätta författa även om det såg mörkt ut ett tag. Ni måste också förstå att den inre resan varit nödvändig. Nåväl, sommarmånaderna har börjat och jag känner livet inom mig. Det bådar gott!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards