TJ

Alla inlägg under april 2016

Av tj - 9 april 2016 20:42

Tjenare på er allesammans!
Idag har jag varit ute lite i solskenet, gjort lite hamburgare med krispig lök, tomater och gurka. Detta tillsammans med sås.


Oj vad det låter avancerat men, haha, inte alls! I alla fall inte såsen^^

Idag har jag också kollat på en ny sak till handleden. Senare i veckan kommer ni veta vad det är och då kommer nog en del säga att det är likt mig att ha något sånt men det är med tanke på jobbet, fritiden och den stilrena och moderna looken.

Ja som sagt ni kommer få se senare i veckan.


På tal om denna vecka, ni missar väl inte att vi har filmvisning, The Martian den 15 på Funkibator i Växjö.

För mera information skriv bara in Dragon movie - DM på Facebook så kommer ni rätt.


Nu ska jag fortsätta kolla på Hemlighuset, den gamla goda humoristiska komedin. Den går i kanal 12.


   

Av tj - 7 april 2016 22:20

 

Nu börjar inläggen uppdateras mer regelbundet av både mig och T vilket är en stor lättnad. Såväl i går som i dag har varit hektiska med mycket att göra. Gårdagen i Lund framskred bättre än väntat med fler involverade i debatten, vilket stimulerade både läraren och oss tidigare talare. Vi har redan hunnit beta av trehundra år och är äntligen framme vid vår egen tid (om det nu är så roligt egentligen!) Nästa vecka ska vi i grupper redovisa varsitt kapitel om dagens sociala interaktion med olika medier. Därefter följer tentamen och kursen avslutas. Det är sorgligt att kursen är så kort nu när man äntligen börjar bli varm i kläderna. Men men … man tar det man får.


Dagens seminarium gav också en hel del viktiga perspektiv och det märktes att betydligt fler var pålästa. Vi gick till och med över tiden och tvangs avsluta med ytterligare reflektioner i luften. Dessa tankar hoppas jag synliggörs i skrift för en del talare var helt otroliga. En ville även utveckla mitt resonemang och då blev jag så glad att jag åberopade tillbaka lite senare under diskussionen.

 

Just nu förbereder jag mig inför helgens släktforskningsmässa i Hovmantorp där jag ställer ut min bok. För något år sedan medverkade jag nämligen i Kronobergs Genealogiska Förenings (KGF) medlemsblad och redaktören önskade då mig till mässan. En sådan här trevlig inbjudan är svår att tacka nej till och på sistone har jag velat utveckla min släktforskning, varför den här mässan kanske väcker nya forskningsinsikter.


Tack för mig!

 

 

Av tj - 7 april 2016 20:57

 

Av tj - 6 april 2016 15:45

Ja igår läste jag om två olika händelser.

Ena var 5 killar som gav sig på en gravid kvinna med tårgas, endast för handväskan....

Jag fattar inte hur man kan göra så?!! Jag fattar det faktiskt inte alls hur man kan ens tänka sig att göra sånt! Vid den åldern har man hela livet framför sig att göra något bra. Att studera för att skaffa sig ett riktigt jobb och så gör man sånt och får leva med det under hela livet och de fattar nog det inte ens själva.


¨Sen den andra händelsen, en kvinna som bara var ute med sin hund och en man kom och knivhögg henne i magen för att råna henne. Men snälla!!!!!!!! Kan man inte kontrollera sig själv så mycket! Om man har dåligt med pengar eller kanske inte har någon stans att ta vägen så kontakta då socialen för fan och få hjälp, få något bidrag och få någon stans att bo óch behandla inte dina medmänniskor som en påse sopor!!!

Där! Jag tycker det är skit!!!

 

Av tj - 6 april 2016 10:45

 

Av tj - 5 april 2016 20:32

Tjenare på er allesammans!

Idag har det varit, jag tror den varmaste dagen denna våren. Vi alla fick ta av vantar, mössa och jackorna med, haha!

Igår lånade jag filmen "insidan ut" och visst är den bra, det finns ju alla känslor som vi har i verkligheten. Det är vad som gör filmen så bra tror jag. De tecknade filmerna som görs nu är ofta inte av någon större grad men som sagt denna är bra och det tyckte jag när jag först såg den på bio.


Imorgon är det teater för barnen, undrar hur den blir, får bara hoppas på bra.


Nu är det tv som gäller och sen sova så ha det så gött på er!

 

Här är den filmen som vi den 15 april kommer att visa på vårt filmevent. Ni alla har nog sett trailer på den. The Martian.

Så om ni är sugna på att se den så är det bara kommentera!


 

Av tj - 5 april 2016 14:55

Precis som i fredags struntade jag i televisionen och fokuserade litteraturvetenskapen under söndagen, samtidigt som jag ägnade tid åt reflektion av helgens samtal och händelser. Jag hann läsa ut både Flugornas herre och Räddaren i nöden och skriva (enligt mig) en intressant diskussion kring dessa klassiker. Jag kopplade av med lite film och YouTubeklipp.

 

I går reste jag åter till Lund och deltog aktivt i debatten om dåtidens teknologier och deras sociala påverkan på mänskligheten. Jag märkte till min belåtenhet att fler var pålästa och en del kom även med nya synvinklar vilket prövade mina resonemang. Allt material som jag förbereder presenteras beroende på andra debattörers inriktning och vilja. Föregående vecka ville jag diskutera sexism i folksagor med en psykoanalytisk teori, men det blev aldrig tillfälle, och i går hade mina teorier om det offentliga rummet vs övervakningssystemet betraktats som överkurs. Det är inte min mening att skrämma mina kurskamrater eller uppvisa en iögonfallande intelligens. Jag gillar bara att ta reda på saker och sedan dra intressanta paralleller mellan olika forskningsresultat. Men allt kommer som sagt ändå inte fram så ingen skada skedd. Nu känner jag ändå att diskussionen kommit igång.

 

Efter seminariet mötte jag upp Madeleine på stadsbiblioteket och fick en guidad tur i Lund. Det gav mig verkligen tillfälle att lära känna henne lite bättre. Under tiden hon var tillsammans med T träffades vi bara en gång. Jag fick å andra sidan veta mer ryktesvägen, vilket jag starkt gärna undviker. Personliga antaganden och framställningar vid återberättande riskerar att ge en förvrängd bild av individer. Därför lyssnar jag till flera återgivare och drar parallella slutsatser. Eftermiddagen med Madde var trevlig och konversationen hölls hela tiden löpande. Avslutningsvis letade vi upp en restaurang och jag beställde då en kycklingsallad.

 

Det var verkligen tur jag åt på restaurangen innan avresan eftersom mina smörgåsar smakade väldigt illa. Då det uppstod komplikationer under tågresan hann jag bli hungrig igen, men fick slänga smörgåsarna och be till högre makter om att det jag just fått i mig inte skulle komma upp igen. Mögel är inte det bästa du kan äta, tro mig … Efter en dag med många intryck somnade jag nästan framför tv:n och fick gå till sängs mycket tidigare än vanligt. Någon gång måste kroppen säga ifrån, och tydligen var det dags i går.


I dag vaknade jag utvilad och satte ihärdigt igång med läsning av Jack Londons Skriet från vildmarken och Carina Sjöholms avhandling Gå på bio. Det kommer bli suveränt det här!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards