TJ

Alla inlägg under juli 2015

Av tj - 25 juli 2015 16:01

 

Nu är regnet över oss och lär väl förmodligen vara det resten av dagen. Enligt prognosen är vi förskonade från åska, men jag har i alla fall ställt in mig på att dra ur alla sladdar, och helt ägna mig åt litteratur om nu Tor ilsknar till som alltid på sommaren. Något som jag älskar att göra när det ter sig riktigt ruskigt ute är att skriva för hand.

 

Ska även i dagarna försöka skriva lite om de böcker jag läst under sommaren. Funderar faktiskt på att prata om böckerna i ett videoinlägg kanske, vore inte det roligt?

 

Just nu känner jag mig väldigt nedstämd efter att ha tittat på Strindbergs Fröken Julie. En väldigt melankolisk berättelse om en adelsfröken, vars mor uppfostrat henne att tänka som en man. Hon avblåser därför sin förlovning och vägrar praktiskt taget av "bli en mans slavinna" som hon själv uttrycker det. Men Julies tillvaro förändras i och med betjänten Jeans nya tjänstgöring på godset. Allt hon tror på raseras och när hon ger sig hän åt nykomlingen inser hon vad som måste göras...

 

Strindbergs berättelse handlar om makt, klass och kön. Fröken Julie sägs dessutom vara den mest uppsatta pjäsen i världen. Själv blev jag väldigt deprimerad av historien och lite irriterad på filmspråket. Antagligen lär jag få veta mer om Julie i litteraturen, men just nu känner jag inte alls för att läsa om henne.

 

Då känns det bättre att läsa om hopp och framtidstro!


Hej på er!


 

Av tj - 24 juli 2015 09:30

En mäktig låt som går hem hos mig :)



 

Av tj - 23 juli 2015 16:29

 

Av tj - 23 juli 2015 14:49

 

Efter två avkopplande veckor på landet är man nu tillbaka i stan. Som bekant blev det inte mycket till avkoppling så som vi reste runt till höger och vänster. Men även om en del av familjemedlemmarna tyckte resorna var jobbiga så uppskattades de i det långa loppet.


I år kan vi verkligen vara stolta över vår semester. Det brukar vi inte vara då tiden mest gått åt till lata dagar framför tv:n eller utomhusaktiviteter.

2013 förändrades strukturen på vår semesterplanering i och med resan till Kolmården. Vi var tvungna att boka boende och organisera. I fjol reste vi till Västergötland, en resa som höll på att sluta i ren osämja, men som lyckligtvis ordnade till sig i sista minuten. Därför uppskattade jag verkligen årets upplägg med alla utflyktsmål.


Tidigare var det campinglivet med pappa som blev sommarens stora aktivitet med sol och bad. I dag föredrar jag bara att campa några korta stunder. I en husvagn lever man ju så tätt inpå varandra hela tiden. Det var nära några gånger att jag blev riktigt arg för att vi levde så nära, fastän att vi inte spenderade alltför mycket tid i husvagnen.

I dag hade jag nog hanterat den där frustrationen på ett annat sätt än jag gjorde då. Det har egentligen inget att göra med människorna utan om situationen. Jag behöver andrum och egen tid för att ladda om batterierna, så enkelt är det.


Nu har jag katalogiserat alla nya böcker och ställt upp dem på rätt plats i bokhyllan efter hemkomsten. Det som återstår är filmer och musik som är till hälften påbörjat. Dessutom behöver jag gå igenom min garderob för att få in mina nya kläder. Alltid något på gång, hehe!


Önskar alla en fortsatt bra dag!

 

 

Av tj - 21 juli 2015 22:58

     

Företaget Bolagsupplysningen skickar nu ut vilseledande blanketter där man uppmanas fylla i sina uppgifter omgående och sedan returnera tillbaka så snabbt som möjligt. Många har även gett sin signatur i tron att blanketten kommer från en myndighet, men Bolagsupplysningen är en tjänst som man betalar för.

Småföretagaren Stefan Koro är en av de drabbade som fick en faktura på nära 5 000 kr! Det är viktigt att vara kritisk till alla kuvert som hamnar i brevlådan.

 

Den senaste tiden har min inkorg innehållit både mejl från Blocket och Swedbank där något är galet med mina senaste transaktioner och som omedelbart behöver lösas. Naturligtvis är allt i sin ordning. För det första så kontaktar inte Swedbank sina kunder på det sättet och vad anbelangar Blocket så var texten slarvigt skriven. Men det kunde lika gärna ha varit bra skrivet. I dag måste vi alla vara vaksamma och se upp för att utsättas för bedrägeri.


Läs gärna Åsa Larssons artikel i Metro genom att klicka här!

 

 

Av tj - 20 juli 2015 22:00




 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards