TJ

Alla inlägg under januari 2015

Av tj - 16 januari 2015 23:09

 

Trots att det är fredag är man en arbetsnarkoman och står i. Har under eftermiddagen ägnat mig åt mitt privata bibliotek och ordnat upp med mina filmer. Själva katalogiseringen behöver jag inte ta itu med förrän till våren. Det är ju i alla fall skönt att man inte har så många filmer än, och en del är jag tveksam till om jag vill katalogisera, och då tänker jag framför allt på de gamla VHS-banden.

 

Jag blev klar ganska fort och har under kvällen firat mitt kreativa arbete genom att titta på en klassiker som ”städades” fram. Tillbaka till framtiden! Det är nog bästa som Michael J. Fox har medverkat i enligt mig. På senare tid har han ju bara setts i diverse TV-serier som bland annat Rescue Me och The Good Wife. Och sin egen show såklart!


 

Undrar vad som hände med de andra? Det är lustigt det där med skådespelare i äldre filmer… sådana som man inte känner igen. En del fortsätter hela livet, andra tycks försvinna. Jag vill dock minnas att Lea Thompson var med i CSI för inte så länge sen, och Christopher LIoyd har också figurerat i några TV-serier.


Nåväl, nu ska jag inte redogöra för alla skådespelare och statister och producenter och… sluta! Nu är det snart dags att knyta sig. Jag önskar alla våra läsare en trevlig helg. Tack för mig.


 

Av tj - 16 januari 2015 19:36

Tjenare på er!
Idag har jag varit med på en kompis examenscermoni och de var ganska många i kyrkan. Ute i kylan först och sen in för att se alla få en ros. Det som var jobbigt idag var att gå upp kvart över fem på morgonen men vi alla tog snabbt igen det på bussen hem från cermonin.
Imorgon blir det firande med många som jag då aldrig sett innan.. fast ett återseende från en till från Belgienresan.

MVH/T!

Av tj - 15 januari 2015 17:35

Hej på er allesammns! 

Idag har jag äntligen fått mina nya hörlurar som är mycket bättre vad jag än har testat dem på än mina gamla. För övrigt har vi åkt runt lite i hela stan på ärenden men efter det har jag börjat packa lite inför tågresa om några dagar. Jättekul att komma iväg lite !  

I går var jag inne på skolan för första gången sedan lovet om jag inte har helt fel. Väldigt roligt att se alla kära man har där borta och så blev det två vändor till stan... Precis när jag tog det lugn så kom det "ska du med till stan" ... Japp, kommer., xD


Enligt min handledare går det bra för mig i examensarbetet i alla fall och det kändes så himla skönt att få höra så nya steg är nu satta och det är bara för mig att tjämpa på  


Vi hörs framöver!!!

   

Av tj - 15 januari 2015 00:48

Så var även ventilering av uppsatserna ur världen. Det innebär att man opponerar någon annans uppsats genom att ge feedback och kommer med kritik. Så här i efterhand känner jag att jag var lite väl hård i mina formuleringar angående den uppsatsen som vi opponerade. Hur ärlig ska man egentligen vara?


Det har jag ägnat flera timmar i dag åt att luska ut och jag har fortfarande inget bra svar. Jag vet av erfarenhet att det är viktigt att kunna ta konstruktiv kritik. Då utvecklas man och i stundens hetta så kan somliga kommentarer kännas lite obehagliga att få, rentav hemska! Men efter ett par dagar så sjunker åsikterna in och då börjar man reflektera över det som har kritiserats. Jag hoppas att mina kommenterar tas emot väl.


När det gäller vår uppsats så verkar det bara vara lite småsaker att fixa. I morgon ska jag och Björn sätta oss och gå igenom våra ändringar. Jag måste tyvärr avsluta det här inlägget nu och gå och lägga mig. Känner mig lite groggig efter ett par timmar då jag bara legat och läst…


God natt!


 

Av tj - 12 januari 2015 17:52

Då var det dags att klassificera och katalogisera musiken. Alla böcker är nu färdiga och på plats i biblioteket.


I dag är näst sista dagen innan vi ska plocka ner alla julsaker. Granen är faktiskt redan avklädd och det var nog inte så dumt att vi slängde ut den i dag, då den barrade något fruktansvärt. Tänk er själva att städa upp och göra sig av med alla dessa barr. Det är inte det lättaste, och dammsuga upp en halv gran är inte att rekommendera. Det gjorde vi förra året och det resulterade sedermera i en försämrad städhjälp.


Så ska man dammsuga, ska det bara vara de sista barren. De övriga kan man sopa upp och slänga i en soppåse. Jag har länge pratat om en vattendammsugare… Kanske den kan hantera barr? Men någon sådan dammsugare vill inte mor veta av. Hur ska man underhålla en sån, och hur blir man av med vattnet? Det är alltför många frågor att besvara just nu. Med lite vattenrengöring lyckades jag dessutom fixa den gamla. Men i år blev det till att sopa upp alla barr.


Nu tänkte jag sätta mig med lite researcharbete till skrivandet. Ni får ha det så bra!


 

 

Av tj - 12 januari 2015 14:50


 
 

Av tj - 12 januari 2015 12:21


Tjenare på er allesammans!!'

Länge sen nu som jag skrev och inte gjorde en film. Det är, som ni förstår, mycket roligare att göra något som är lätt men som i alla fall blir lite extra.

Vi fick en fin kommentar för några dagar sen och där sa avsändaren att det var en väldigt fin blogg med ovanligheten till filmer som vi gör.

Väldigt kul att höra det och visst stämmer det väl ganska bra!? Har då aldrig sett någon annan blogg som varit i närheten till de filmer vi gör eller för att inte säga lite designen vi gör, kul att vara lite unik i det känner vi.  


Det är i alla fall måndag igen hur lite man än vill det så kommer dagarna i alla fall ^^ Idag blir det examensarbete som vanligt och jag hoppas jag kan komma en bit också. 


 

     

Av tj - 11 januari 2015 15:12

 

Besöket hos Jonna framskred utan vidare och det serverades både hamburgare och pannacotta. Hon hade mycket riktigt många positiva nyheter att dela med sig av. Egentligen inga negativa nyheter alls, och det ska vi bara vara tacksamma för.


Efter maten inledde vi vår kväll med att redovisa våra skolarbeten. Jonna har ju gjort ett mycket intressant projektarbete om skolios (något som hon själv går runt med), och jag beundrar henne ännu mer nu när jag vet vad skolios egentligen är. Ni vet kanske inte heller vad det är för något? Skolios innebär att man har en krokig ryggrad och vanliga orsaker är bland annat olika långa ben, vilket leder till ett snedställt bäcken. För mer om skolios (klicka på ordet).


Därefter följde en revanschmatch i monopol och den här gången vann Jonna med drygt 166 000 kr. Jag blev bankrutt, dels på grund av att jag levde över mina egna tillgångar, men också för att Jonna ägde tomter med hus som hade skyhöga hyror! 26 500 kr i hyra!


Revanschen infann sig lite tidigare än planerat, så vi avrundade vår kväll med en film. En berättelse om en varghund vid namn White Fang, som efter att ha funnit sin ägare ihjälskjuten besluter sig för att hämnas hans död. Filmspråket var väldigt lustigt och det förekom även djurplågeri, och ni vet ju nu vad jag tycker om det. Så jag njöt inte direkt av filmen, men det fanns bra bitar också. Jack Londons berättelse är nog tio gånger bättre i bokform.


Under tiden som vi spelade och tittade på Varghunden reflekterade vi hur det blåste utanför. En storm som enligt SMHI numera heter Egon. Ja, det var nära att man inte vågade gå ut och ett sms från min mor gjorde ju inte saken bättre. Hon uppmanade mig att stanna där jag var. Efter noga övervägande valde jag att trotsa både min mor och Egon. Och det gick hur bra som helst…


Jag valde att förlita mig på mina fötter och min intuition. Jag vet inte var jag har fått det ifrån, men jag brukar alltid säga att man ska lägga vikten i sina fötter om det till exempel är halt eller blåser. För då kan varken mark eller vind rubba en från stället. Jag drar slutsatsen att det är jag själv som kommit på den konstiga idén, men den funkar onekligen.


Helskinnad och hemma med halmen gick jag och lade mig och tackade Egon för en fantastisk upplevelse. Därefter somnade jag bums.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards