TJ

Alla inlägg under juni 2012

Av tj - 19 juni 2012 18:16


MVH/TJ

  

Av tj - 18 juni 2012 18:43

Hej på er allesammans och nu har sommarlovet börjat!!

För mig har det börjat med ganska mycket regn och lite sol eller vad säger ni ?  Jag har varit med pappa i skogen i några timmar idag. Jag har fått testa på hur man sköter en röjsåg. Det är faktiskt ganska lätt men jag kände av ena sidan sen eftersom tyngden blir olika, haha  Som tur är så hann vi precis hem innan regnet började ösa ner. Men lite bilder tog jag innan arbetet var klart      


Nu reseten av kvällen så ska detta antagligen hända... Vara med J / Äta mat och Städa lite.
Vi ska nog fixa lite med vårt nya program som vi ska starta, tror att det blir jätteroligt när det väl är klart 


Nu är det mat, hörs allesammans! Ha det gött!

MVH/T    

Av tj - 15 juni 2012 22:11

Tjena  


Nu är det sommarlov. HURRA!!   Själv har jag tillbringat dagen med film och godis. Börjat bli bättre och det är som sagt mycket vila som gäller. För på måndag ska jag kunna jobba snabbt och effektivit. Det är ju inget man vill ha som PR att vara en lat ung man. Har hört lite med de andra grabbarna och de är också lite sjuka verkar det som. Fasen, vem gjorde det? Eller jag vet varför jag är sjuk aja ...     

 

Vad händer i sommar då?

- Som många redan läst ska jag sommarjobba under veckorna 25-28. Det gör jag nere på Kupan. Har inte fått mitt schema än så vet inte hur jag jobbar. 

- Registreringen till Sveriges Släktforskarförbund arbetas det med för fullt. Vislanda är klart mellan 1901-1917. Jag ska sedan lämna in uppgifterna och resultatet blir en dvd som frivilliga medarbetare har jobbat med + myndigheter. Kommer förhoppningsvis sommaren 2014. 

- Farsen i Vallarna (Stefan&Krister) heter Campa i Klaveret och den ser vi i juli.

- TJ förbereder för en ny serie. Den ska förhoppningsvis kunna börja redan innan skolan.

- Sen hoppas jag att arbetet med kyrkogårdsinventeringen fortsätter även i sommar. Förra året fick arkivet ihop många bra stenar och bilder. En del eldsjälar som bor i den ort som kyrkogården ligger i har fotat åt mig. Men samlingen är långt ifrån färdig. 


Utöver blir det säkert lugna och härliga sommardagar. Min familj har troligen några planer i bagaget. Den ena halvan gör det i hemlighet, den andra har svårt att bestämma på tu man hand. Ja, så är det  .


Ha en go sommar så hörs vi lite då och då    /J 

Av tj - 14 juni 2012 20:43

Hej på er allesammans !! 

Jag har nyss kommit hem ifrån ett student-firande hon grannarna, min kompis Tilda har gått ut idag så det var öppnande av presenter, god mat och en del folk   Jag kan inte låta bli att tänka en tanke, att det nästa år är min tur, att det är jag som står där, att det är jag som ska åka ut genom fönstret och ner till marken där familjen står och viftar med ett foto....


Det är både en tanke som skrämmer men en tanke om att man sen har klarat av allt. Det jag känner mest är nog rädsla för att man lämnar något tryggt, skolan har man liksom gått i i hela sitt liv och sen, vad nu då ungefär...  


Men det är ett år kvar och jag ska njuta av allt och sommarlovet som jag börjar imorgon. Den dagen får man ta när den kommer och det kommer säkert bli skitkul  

Då kommer jag och klassen att åka på släp och man kan ha en bra låt och alla skriker typ, haha.


Men någon bild kunde jag inte ta för att det var så mycket folk överallt haha, men ni får tänka er hur det såg ut.

Imorgon är det fredagsspecialen igen och det blir en speciell det. Det är rätt otroligt att jag har hållit på med den i mer än ett halv år så allt om veckorna finns där ju så rätt roligt att se tillbaka 


Men i alla fall, ha det bra på er allesammans ! Imorgon är det ju Sverige mot var det Frankrike ? Aja men den matchen ska jag se på i alla fall, tillsammans med min gosis  


Ha det fint, hej och klart slut.

MVH /T    

Av tj - 14 juni 2012 20:04

Hej  


Igår så kollade klassen på lite film under rörlig bild. Sen bjöd läraren på fika under kommande lektion. Därmed var skolan slut. Under kvällen träffade jag Kenny. Vi hade planerat att fiska ute vid trummen. Men någon fisk fick vi aldrig. Så Kenny tände grillen, fick en äta korv istället. Den var inte så himla god dock. Och grillen kunde man inte hurra för. Vi hade iaf tur med vädret.   


Idag har allt bara blivit värre. Drabbats av en hemsk förkylning. Ögon svider, ont i halsen och så lock på öron. Som om det inte vore nog så går jag runt med huvudvärk också. Tveksamt om man orkar iväg till kyrkan imorgon. Hört med de andra grabbarna och de verkar inte heller komma. Två av de är också sjuka.   


Aja, sånt här händer ibland.    /J 

Av tj - 14 juni 2012 10:00

 

Tack så mycket för den här våren. Amanda öppnade upp och André stängde ner.     /J

Av tj - 13 juni 2012 12:09

 
Ingredienser

Sockerkaksbotten50 g smör 
2 st stora ägg 
2.5 dl strösocker 
0.5 tsk vaniljpulver 
1 dl mjölk (3 %) 
3 dl vetemjöl 
1.5 tsk bakpulver 
Lime curd (ca 3 dl)1.5 dl strösocker 
2 st stora ägg 
Saft och skal från 3 limefrukter (ca 3/4 dl saft) 
50 g rumsvarmt smör i kuber 
Fyllning och dekoration6 dl vispgrädde 
2 msk socker eller efter smak 
500 g jordgubbar 
1 dl lime curd (se ovan)


1. Sockerkaksbotten
Värm ugnen till 175 grader.

2. Smörj och mjöla två bakformar, cirka 15 cm i diameter.

3. Smält smöret och låt det svalna.

4. Vispa ägg, socker och vaniljpulver ljust och pösigt i en bunke.

5. Värm mjölken och tillsätt den lite i taget.

6. Vispa i smöret. Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ner det i smeten.

7. Fördela smeten jämnt i bakformarna.

8. Grädda bottnarna i cirka 30 minuter.

9. Lime curd
Häll socker, ägg, limeskal och limesaft i en värmetålig skål och placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten.

10. Vispa hela tiden med en handvisp så att curden inte stelnar, då blir det äggröra istället! Curden ska bli tjock som en hollandaisesås ungefär.

11. Ta av curden från värmen och rör i smöret.

12. Rör tills det har smält.

13. Häll upp i en burk med lock. Lime curd håller sig i drygt 1 vecka i kylen.

14. Fyllning
Vispa grädden med sockret.

15. Rensa och skiva jordgubbarna. .

16. Sätta ihop tårtan
Dela båda bottnarna på mitten till fyra bottnar.

17. Lägg den första bottnen på ett tårtfat eller en tårtbricka.

18. Bred först ut ett jämnt lager lime curd, sedan grädde och lägg till sist på skivade jordgubbar.

19. Upprepa tills du har använt tre bottnar.

20. Lägg den sista bottnen överst med den skurna sidan ner.

21. Bred ett tjockt lager grädde över hela tårtan och dekorera med jordgubbbar.


Tack för en härlig vår. Ses i höst   /J

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards