TJ

Alla inlägg under juli 2011

Av tj - 16 juli 2011 20:56

Hej, imorgon kommer jag att ha ett videoinlägg för att idag varken orkar jag eller hinner  


HEjDÅ !

Idag är det också min födelsedag så jag är 17 år idag  


/T  

Av tj - 15 juli 2011 18:48

Tack mina älskade vänner för er ödmjukhet och stöd under dessa 19 dagar, som jag och ni har tillbringat tiden med varandra. Ni är verkligen speciella var och en av er. Många kommer säkert att bli vänner för livet. Alla jobb vill ha sånna som er!  

NI LYFTER VARDAGEN. Ni har varit helt grymma     <3  J     

 

Eftersom det var min sista dag fick jag städa igen men hur kul är det egentligen att stå timme ut och timme in för att städa butiken eller lagret. För att få äventyr i sammanhanget så kan man ju ta och städa hela parkeringen utomhus. På framsidan var det strålande hett så det var ju inga problem, trivs ju nämligen i värmen.  


Jag hann tyvärr inte att säga adjö till alla men min tid på kuban var avslutad för den här gången. Jag är alltid välkommen tillbaka men just nu behöver de mig inte längre. Snart kommer förmodligen en efterträdare när det blir läge för det.

 

Har också vart på stan en runda för att hämta ut bio biljetter för imorgon då jag och en kompis ska gå och se sista delen av Harry Potter. Ska faktiskt bli skönt att få ett avslut på storyn. För 10 år sedan kom den första filmen då bara Daniel Radcliffe (Harry Potter) var ett barn. Nu är alla vuxna och slutet får jag se om mindre en ett dygn.

 

/J       

Av tj - 14 juli 2011 19:55

Idag är det vår kronprinsessa Vicktorias dag. Därför har jag bakat till kvällens tv tittande. Man kan se allt från Öland genom tvn kl 21.00 i SVT 1 om man inte har vägarna förbi.   

   I de röda är det äpple med kademumma och i de blå gjorde jag en blandning med riven kokos och vit choklad.  


På jobbet sorterade jag alla kläder som nästan alla lämnat in under sommaren. Usch,   man förstår varför de har klädstopp nu fram till mitten av augusti. Det är mycket att gå igenom.


 Nu får vi hoppas att alla på Öland får ett fint väder under kvällen.


/J       

Av tj - 14 juli 2011 14:14

Surfat lite på nätet idag och hittat bra info på arbetsmiljöverkets hemsida om sommarjobb. Det är bra för er som också sommarjobbar om vi nu har läsare som gör det. Vill du ha mer information får du vända dig dit:

http://www.av.se/teman/ung/


Det finns massor av små och stora regler för var, när och hur du får
sommarjobba. Hur gammal du är har stor betydelse, till exempel för hur många
timmar du får jobba. Före 18-årsdagen finns det ganska mycket du inte får jobba
med eftersom det innebär för stora risker.


Är du under 13 år får du inte jobba
Om du är under
13 år får du inte jobba. Det gäller även om din familj har ett jordbruk. Men du
får hjälpa till med enklare saker som att utfordra djuren, så för hand,
plantera, plocka frukt och bär eller rensa trädgårdsland och liknande
arbetsuppgifter i familjens jordbruk.

Du får också sälja majblommor eller jultidningar om du själv bestämmer när,
var och hur mycket du ska jobba. Att hantera större summor pengar ska du inte
göra.

Om du blir erbjuden en roll i en film eller musikal måste arbetsgivaren
ansöka om tillstånd från oss innan du får börja jobba med det.


Sommarjobb för dig som går i grundskolan och är 13-15 år

Om du går i grundskolan och är mellan 13 och 15 år får du ha ett
lätt och riskfritt arbete. Det kan till exempel vara:

  • ett enkelt kontorsarbete
  • ett lättare arbete i affär som att plocka upp och märka varor (du får inte
    göra några tunga lyft och du får inte sitta i kassan)
  • ett lättare restaurangarbete som att plocka brickor
  • ett lättare trädgårdsarbete. Om du har fyllt 15 år kan du få köra
    motorgräsklippare på plan mark
  • att packa och slå in varor.

 
Dina föräldrar (vårdnadshavare) ska ge sitt tillstånd till arbetet. Du
ska också ha en handledare på ditt jobb som ger dig utbildning och handledning
för att klara arbetet.


Sommarjobb för dig som gått ut grundskolan och är 16-18
år

Du får ha ett normalt jobb som inte innebär att du utsätter dig
för risker. Riskfyllda arbeten kan till exempel vara arbeten på hög höjd eller
med djur, traktorer, motorredskap och farliga ämnen.
 
Du ska ha en
handledare på arbetet som ger dig utbildning och handledning för att klara
arbetet.

Ett tips till dig som går utbildning på till exempel gymnasiet: se till att
du får tillräckligt lång sammanhängande ledighet under sommarlovet för att orka
med vinterns studier.


/ J   


Av tj - 13 juli 2011 19:15

Har varit på stan idag bland annat och fixat till mig inför min semester, haha  


     

/J   

Av tj - 12 juli 2011 14:04

Hej på er   


Det var ett tag sedan ni fick ett inlägg om dagen på jobbet. Nu har verkligen semester tiden satt igång för flera anställda har gått på ledighet i minst 3 veckor. En i personalen är tyvärr sjuk och vi är därför väldigt få i en stor lokal. Minst 2 måste hålla på med kläder och annat på lagret, en i kassan (två som byts av efter varandra) Sedan några som ska fixa på lagret då.


Idag jobbar hela 6 killar på lagret. Det innebär hot och konkurrens på vår kära arbetsplats. Vi får alltså slåss om arbetsuppgifterna. En som är i ungefärlig ålder som jag har bland annat tagit lite utav mina uppgifter. VAD ÄR DETTA!!!!    


Men som tur är så är det min sista vecka, (det hinner väl inte bli för mycket bråk).


Dagens låt, hehe  

 /J    

Av tj - 11 juli 2011 15:04

Den 3 juli hade hela gänget premiär på vallarna. Här kan vi ändå se lite inför vårat besök. Jag ska dit den 30 juli.

/J    

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards