TJ

Alla inlägg under november 2010

Av tj - 24 november 2010 18:00

   Somalisk krabbgryta
Antal portioner: 4
Ingredienser

400 g krabbkött
1 gul lök
2 msk jordnötsolja
1 tsk curry

1 tsk färsk riven ingefära
1 tsk hackad röd spansk peppar
1 burk krossade tomater
1-2 dl vatten
salt efter smak


Gör så här

1. Låt krabbköttet rinna av och ta bort eventuella hårda bitar av brosk. Skala och hacka löken. Skålla, skala och hacka tomaterna.

2. Hetta upp oljan till medelvärme i en gryta. Lägg i lök, curry, ingefära och chili. Rör om och låt allt fräsa i 5 minuter. Lägg i tomaterna och spä med lite vatten. Lår koka upp.

3. Lägg i krabbköttet och koka grytan på svag värme i 5 minuter. Häll i mer vatten om konsistensen är för tjock. Smaksätt med salt. Tips: vill du laga den här rätten av hela, kokta krabbor går det åt 3 st. Ta vara även på rommen.


Veckans recept har bl.a varit i Afrika men nästa gång börjar vi förbereda julen.   

Av tj - 24 november 2010 16:30

     Ha en bra dag     / J    

Av tj - 24 november 2010 16:07

Hej hej !


Idag så har vi inte haft någon praktik,,, fast vi har det ändå !

Det har varit stängnings-dag på min förskola så jag åkte in till Teknikum i stället. Det var mest för att det kom nior så vi informerade dem hur det funkade på BF och vad vi gjorde m.m


Sen åkte jag hem och satte mig vid datorn. Gissa vad ja gjorde


.....        Läxa.. inte så kul. kvällen blir nog roligare för att jag ska till en kompis som fyller 16 år ! Händer bara en gång, hihi.


Det var nog också sista gången jag cyklade, det var skithalt och så snöade det också så jag såg knappt!


/T

Av tj - 23 november 2010 21:56


/T

Av tj - 22 november 2010 22:01


/T

Av tj - 22 november 2010 19:58

 


/T

Av tj - 22 november 2010 19:41

Hej hej   


Idag har vi fortsatt med serietidningen. Har fotograferat bakgrunder som vi sedan ska klistra in objekt. Sedan har vi gjort APU- uppgiften som en powerpoint presentation. På svenskan såg vi en ny film som är sådär om jag får säga det själv. På matten blev det promille.


Vi har fått veta att på fredag är det adventsfirande i kyrkan så att idrotten blir inställd. På onsdag nästa vecka är vi lediga och imorgon har vi sovmorgon till 8.50 Nu är jag glad   och pigg.

  

Skivan börjar komma i slutfasen nu så snart kommer lite mer info om den. Har gjort varma mackor och nu ska jag titta på biggest loser sverige. Idag är det final och vi ska se hur alla har gått ner. Det ska bli jättespännande.


Fortsatt trevlig kväll    / J

Av tj - 22 november 2010 18:31

Hej hej !!  Nu kommer bilder från festen   


    

                                                       


                                                                 Min farmor


 

                                                       


                                                                   Min storasyster Åsa




/T

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards